responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الفاروق ( فارسي ) نویسنده : مؤسسة دلتا للمعلومات والأنظمة    جلد : 1  صفحه : 1301


ابو عبد الله حافظ از شعبى روايت مىكند : عمر بن خطاب به شريح ( قاضى ) نوشت : چنانچه در حوادث و وقايع دليلى از كتاب خدا يافتى . به آن فتوا بده و به حرف مردم هم توجه نكن و اگر در كتاب خدا نبود ، طبق سنت رسول خدا صلى الله عليه ( وآله ) وسلم حكم كن و اگر در سنت نبود ، ببين مردم بر چه چيزى اجماع دارند و بر اساس آن حكم نما و اگر در هيچكدام نبود ، به رأى و نظر خود عمل كن و اگر خواستى آنرا به تأخير انداز كه خير تو در آن است .
< فهرس الموضوعات > مؤسس و بنيانگذار قياس عمر بود نه ابو حنيفه ! !
< / فهرس الموضوعات > مؤسس و بنيانگذار قياس عمر بود نه ابو حنيفه ! !
- سنن بيهقى ج 10 ص 114 ابو طاهر فقيه . . . از ادريس اودى روايت مىكند : سعيد بن ابى برده نامه‌اى را نشان داد و گفت : اين نامه عمر به ابو موسى استكه در آن آمده : در مسائلى كه از قرآن و سنت دليلى نرسيده به امثال و نظائر آنها مراجعه كن و با استفاده از قياس آنچه را كه به دوستى با خدا نزديك‌تر است انتخاب نما و حكم كن .
< فهرس الموضوعات > عمر اعتراف مىكند كه به ظن و گمان عمل مىكند ، در حاليكه قرآن مىفرمايد : ظن و گمان با حق نمىسازد ! !
< / فهرس الموضوعات > عمر اعتراف مىكند كه به ظن و گمان عمل مىكند ، در حاليكه قرآن مىفرمايد : ظن و گمان با حق نمىسازد ! !
- سنن دارمى ج 1 ص 51 سليمان بن حرب . . . از شعبى روايت مىكند : عمر گفت : مردم چه بسا چيزهائى را كه براى شما حلال مىكنيم ، حرام باشد يا حرام مىكنيم ، حلال باشد . آخر قرآن آيه ربا است در حاليكه رسول خدا صلى الله عليه ( وآله ) وسلم آنرا بيان نفرمود تا از دنيا رفت .
- كنز العمال ج 10 ص 298 29501 - عمر مىگويد : از رأى دادن در دين بپرهيزيد كه رأى در دين دادن مختص به رسول خدا صلى الله عليه ( وآله ) وسلم استكه هميشه مطابق با واقع مىباشد . زيرا كه خداوند متعال حق را به او نشان مىدهد . اما رأى و نظر ما زحمت بيهوده و گمان و ظن استكه با حق سازگار نيست و به حق نمىرسد .

1301

نام کتاب : الفاروق ( فارسي ) نویسنده : مؤسسة دلتا للمعلومات والأنظمة    جلد : 1  صفحه : 1301
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست