- مجمع الزوائد ج 7 ص 124 ابراهيم مىگويد : عبد الله بن مسعود مىگفت : اگر ( فاسعوا ) بخوانم . مجبورم بدوم ، آنگاه عبايم مىافتد . لذا هميشه ( فامضوا ) مىخواند . . . قتاده مىگويد : در مصحف ابن مسعود نوشته شده بود : فامضوا الى ذكر الله ( البته اين مطلب ناگفته نماند علماء سنى در هر كجا كه مطلبى از عمر دارند كه محل اشكال است ، فوراآنرا بنام ديگران هم جعل مىكنند تا بار عمر را سبك كرده و جرم او را تخفيف دهند . غافل از آنكه اولا آنها كه اهل حق و حقيقتاند ، آنچه را بايد بفهمند ، مىفهمند ، ثانيا آنكه خدا بايد بداند كه مىداند و هم او كافى است ! ! ) < فهرس الموضوعات > آقاى عمر ( الحى القيوم ) را الحى القيام مىخواند ! ! < / فهرس الموضوعات > آقاى عمر ( الحى القيوم ) را الحى القيام مىخواند ! ! - الدر المنثور ج 2 ص 2 ابو عبيد و سعيد بن منصور و عبد بن حميد و ابن ابى داود و ابن انبارى در مصاحف و ابن منذر و حاكم در صحيح خود روايت مىكنند : عمر در نماز عشاء سوره آل عمران را مىخواند و آيه اول را چنين قراءت مىكرد : الم الله لا اله هو الحى القيام . ابن ابى داود از اعمش روايت مىكند : در قراءت عبد الله آمده است : الحى القيام . ابن جرير و ابن انبارى روايت مىكنند : علقمه هم الحى القيام مىخواند . ابن جرير و ابن انبار از ابو معمر روايت مىكند : شنيدم علقمه ، الحى القيم مىخواند . اما اصحاب عبد الله الحى القيام مىخواندند . . . < فهرس الموضوعات > علقمه و ابن مسعود از عمر تقليد مىكنند ! ! < / فهرس الموضوعات > علقمه و ابن مسعود از عمر تقليد مىكنند ! ! - الدر المنثور ج 2 ص 3 سعيد بن منصور و طبرانى روايت مىكنند : ابن مسعود ( القيوم ) را القيام مىخواند . ابن جرير روايت مىكند : علقمه الحى القيم مىخواند . - مجمع الزوائد ج 7 ص 154 ابو خالد كنانى روايت مىكند : ابن مسعود الحى القيام مىخواند . < فهرس الموضوعات > بخارى از عمر دفاع مىكند و مىگويد : القيام عربى صحيح مىباشد ! ! < / فهرس الموضوعات > بخارى از عمر دفاع مىكند و مىگويد : القيام عربى صحيح مىباشد ! !