responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الفاروق ( فارسي ) نویسنده : مؤسسة دلتا للمعلومات والأنظمة    جلد : 1  صفحه : 615


- تفسير المنار ج 6 ص 116 سوره مائده پنجمين سوره و آيات آن نزد قراء كوفه صد و بيست آيه و نزد حجازيها و شامها صد و بيست و دو آيه و نزد بصريها صد و بيست و سه آيه مىباشد . اين سوره مدنى است بنابر آنكه مدنى سوره‌هائى باشد كه بعد از هجرت نازل شده هر چند در مكه باشد . در روايت صحيح از عمر نقل شده كه آيه ( اليوم اكملت لكم دينكم ) جمعه شب در عرفه و در حجة الوداع نازل شده است . و از ابن مردويه از ابو سعيد روايت شده كه در روز غدير خم نازل گشته و ابو هريره مىگويد روز هيجدهم ذى الحجة هنگام بازگشت رسول خدا صلى الله عليه ( وآله ) وسلم از حجة الوداع نازل شده است . ولى هر دوى اين روايات غير صحيح مىباشند . بيهقى در شعب الايمان مىگويد : اول سوره مائده در منى و در حجة الوداع نازل شده و از عبيد از محمد بن كعب روايت مىكند : تمام سوره مائده در حجة الوداع در محلى بين مكه و مدينه نازل شده است .
دوستداران عمر تمام وقايع حجة الوداع را بر اساس وقوع روز عرفه در روز جمعه ، بنا كرده‌اند و هيچ نظر ديگرى را هم نمىپذيرند و هيچ حساب و كتابى را هم قبول ندارند ، ابن كثير هم در تلاش است بگونه‌اى عمر را يارى كند ! !
تفسير ابن كثير آيه ( اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام دينا ) بزرگترين نعمتى است كه خداوند به اين امت عطا فرموده ، زيرا كه دينشان را چنان كامل كرد كه هرگز به دين و پيامبر ديگرى غير از پيامبر خود صلى الله عليه ( وآله ) وسلم محتاج نمىشوند ، لذا خداوند متعال حضرت را خاتم انبياء قرار داد و براى جن و انس مبعوث نمود . پس هيچ حلال و حرامى جز حلال و حرام او نيست ، و هيچ دينى جز دين او اعتبار ندارد . و هر چه را كه او فرمود ، صدق و راستى و غير آن كذب و دروغ است . و خلافى در فرموده‌هايش نيست ، چنانكه خداوند مىفرمايد : ( تمت كلمة ربك صدقا و عدلا ) ( كلمات خداى تو تمام و از روى راستى و عدالت است ) يعنى اخبار صادقه و اوامر و نواهى عادله ، ( پس هنگامى كه خداوند اين نعمت را كامل فرموده و اين آيه را نازل كرد ( اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نمتى و رضيت لكم الاسلام دينا ) يعنى آنكه اين دين را من به آن راضى شدم و پسنديدم شما هم آنرا پذيرفته و به آن راضى و خشنود شويد . على بن ابى طليحه از ابن عباس در مورد اين آيه روايت مىكند : مراد از اين دين

615

نام کتاب : الفاروق ( فارسي ) نویسنده : مؤسسة دلتا للمعلومات والأنظمة    جلد : 1  صفحه : 615
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست