responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احوال وآثار محمد بن جرير طبرى ( فارسي ) نویسنده : علي أكبر شهابي    جلد : 1  صفحه : 30

إسم الكتاب : احوال وآثار محمد بن جرير طبرى ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 90)


< فهرس الموضوعات > صفا و پاكيزگى تن و روان از راه عمل كردن بدستورات دينى پيدا مىشود < / فهرس الموضوعات > صفا و پاكيزگى تن و روان از راه عمل كردن بدستورات دينى پيدا مىشود در اين جا بىمناسبت نيست اندكى درين موضوع بسط سخن داده شود . چون در عصرى كه ما زندگى ميكنيم ، « ماده » و افكار ماديگرى زياد توجه و نظر مردمان جهان را به خود معطوف داشته است و تمام امور و شئون زندگى را از نظر ماديگرى نگاه ميكنند ازين جهت شايد اينگونه حقايق در ابتداى امر به نظر غريب و بر خلاف اصول علمى جلوه كند زيرا كسانى كه در چهار ديوار تنگ ماديگرى فرو رفته‌اند نميتوانند انديشه و خرد خود را از تنگناى « ماده » و ماديگرى خارج سازند و آثار شگرف روح و صفاى آن را درك كنند .
بعقيدهء نويسندهء اين اوراق ، يكى از بزرگترين علل موفقيت علما و بزرگان پيشين و رسيدن آنان بمدارج عاليهء علمى و مقامات شامخهء روحانى پاكيزگى روح و جسم آنان از آلودگيها و پليديها بوده است . اين پاكيزگى تن و صفاى روح پيدا نميشود مگر از راه تهذيب نفس و تزكيهء اخلاق و كشتن هوى و هوسهاى شيطانى و غلبه دادن عقل خود را بر احساسات و تمايلات نفسانى راه راست و آسان براى رسيدن به اين نتيجه پيروى از دستورات بزرگان و پيشوايان دين و انجام دادن وظايف و تكاليف دينى است مخصوصا عبادات كه اگر با خلوص نيت و صفاى عقيدت و با جمع بودن شرايط انجام شود بىشك موجب پاكيزگى و نورانيت روح و خرد آدمى مىشود .
در اين جا نميخواهم فقط از راه تعبد و حديث و خبر فوايد ايمان و ديندارى را بيان كنم بلكه چون بحث و گفتگوى ما دربارهء علل رسيدن دانشمندان پيشين بمقامات عاليهء علمى است ، اين موضوع را نيز از راه علمى تجزيه و تحليل ميكنم .
< فهرس الموضوعات > با تن سالم و روح پاك بهتر ميتوان بدرجات عاليهء علمى رسيد < / فهرس الموضوعات > با تن سالم و روح پاك بهتر ميتوان بدرجات عاليهء علمى رسيد معلوم است كه علوم و فنون از نوع معقولات و معنويات است و مفاهيم و معنويات مستقيما با عقل و روح انسان سر و كار دارند ، پس هر چند روح آدمى صافىتر و عقل و خردش كمتر آلوده

30

نام کتاب : احوال وآثار محمد بن جرير طبرى ( فارسي ) نویسنده : علي أكبر شهابي    جلد : 1  صفحه : 30
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست