responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري    جلد : 1  صفحه : 81

إسم الكتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 516)


مداخله در امور داخلى ديگران براى نجات مظلومان :
30 . اسلام جهاد به منظور نجات مظلومين را لازم مىداند و اين نوع مداخله را كه در عرف امروز مداخله در امور داخلى دولتها و كشورها مىشمارند و ناروا مىدانند جايز و روا مىداند : * ( وَما لَكُمْ لاتُقاتِلونَ فى سَبيلِ الله وَالْمُسْتَضْعَفينَ من الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالْوِلْدانِ الَّذينَ يَقولونَ رَبَّنا اخْرِجْنا من هذِه الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ اهْلُها وَاجْعَلْ لَنا من لَدُنْكَ وَلِيّاً وَاجْعَلْ لَنا من لَدُنْكَ نَصيراً . ) * ممنوعيت اعتدا ولو دربارهء دشمن :
31 . اسلام حدود جنگ تدافعى و آزادى بخش و بالاخره جهاد مشروع را از جنگهاى تجاوزكارانه و ناصواب مشخص كرده است و تجاوز از عدالت را حتى در مورد دشمن ناصواب مىداند : * ( وَلايَجْرِمَنَّكُمْ شَنَانُ قَوْمٍ أنْ صَدّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدوا . ) * 32 . در اسلام عملياتى از قبيل مسموم كردن و قتل عام و شبيخون زدن ممنوع شده است .
33 . از نمرهء 23 به اين طرف رجوع شود به كتاب ( حقوق بين الملل اسلامى ) جلال الدين فارسى . ايضاً رجوع شود به يادداشتهاى « جهاد » .
مبناى آزادى عقيده در اسلام :
34 . عطف به نمرهء ط - ى 21 در اسلام آزادى عقيده و فكر وجود دارد ولى نه براساس اينكه انسان محترم است و لازمهء احترام انسان احترام به هر نوع عقيدهء اوست خواه حق باشد يا باطل ، و نه از آن جهت كه دين يك امر فردى و شخصى و سليقه اى است و خوبى آن نسبى است ، و نه از آن جهت كه تحميل عقيده اى بر شخصى كه عقيدهء خاصى دارد ترجيح بلامرجّح است . اين آخرى را بايد توضيح دهم .
مواردى كه حقيقت كشف نشده و هركس به ظنّ خود رفتار مىكند نبايد تحميل نظريه بشود :
در مسائلى كه جدّى است و مربوط به مصالح عالى بشريت است ، نظير طب و علاج بيماريهاى خطرناك ، اگر حقيقت ثابت و مسلم شناخته شود همه موظفند كه از شاهراه بروند . مثلًا چون بيمارى خطرناك ديفترى شناخته شده و راه علاجش هم دانسته شده است ، هر پزشكى موظف است كه از اين راه شناخته شده برود ، اگر پزشكى مدعى شود كه من فرضيهء خاصى دارم و از فرضيهء شخصى خودم پيروى مىكنم قابل تعقيب است ، او فقط حق دارد فرضيهء خود را به شوراى عالى پزشكى ارجاع كند نه اينكه ملاك عمل قرار دهد . اما مادامى كه شاهراه كشف

81

نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري    جلد : 1  صفحه : 81
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست