responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري    جلد : 1  صفحه : 391

إسم الكتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 516)


ملزم كرد كه به اصول اخلاق و عدالت و هدف غايى و معنى حيات - چنان كه آقاى سارتر يا هركس ديگر طرح مىنمايد كه خود اعتراف مىكند كه اينهمه را خود خلق كرده و فرض كرده و از خود درآورده و حقيقت و اصالت ندارد بلكه مصلحتى است - مؤمن و معتقد شود و براى استقرار اين اصول كه خواه ناخواه به فداكاريها ، رياضتها ، تحمل محروميتها و ايثارها و حتى جانبازيها نيازمند است وادار گردد ؟ » [1] در صفحه 123 همان كتاب ، شماره 54 مىگويد :
« ژان پل سارتر يكى از بنيانگذاران مكتب اگزيستانسياليسم مىگويد :
هستى بيهوده است ، آسمان پر از هيچ است ، در آنجا خبرى نيست ، خدايى در كار نيست ، همه چيز عارى از معنى و هدف است . حيات نيز همچون هستى غايتى ندارد . انسان نيز چنين است . اما براى اينكه ما بتوانيم بدان معنى بخشيم ، خود بايد براى خود هدف عالى بسازيم ، زيرا تنها انسان است كه در اين عالم مىتواند به خود و به حيات و به هستى جان بدهد ، معنى بدهد ، زيرا داراى اختيار و آزادى است . » .
انسان قربانى ماترياليسم شد :
29 . اولين قربانى ماترياليسم ، اصالت انسان و اصالت ملاكهاى انسانى است . شرافت انسان ، شرافت نيكى و احسان و خدمت به انسان ، قداست خدمت به بشر ، فضيلت خير ، همه قربانى اين طرز تفكر است .
مشكلى كه ماترياليسم قادر به حل آن نيست :
و از جمله مظاهر و آثار تفكر الهى و يا به اصطلاح متافيزيسم ( اگرچه اصطلاح غلطى است ) شرافت انسان و ملاكهاى انسانى و فعاليتهاى خيرخواهانه است ، شرافت و قداست صلح ، آزادى ، آسايش و امنيت ، بالارفتن سطح فكر ، دانش ، تأمين لوازم زندگى ، بهداشت و غيره است كه باقى مانده حتى در ميان منكران و مخالفان . مسأله نيازمنديهاى



[1] . قرآن تعبير عالى دارد : « الله نورُالسَّمواتِ وَالاْءرْضِ » . بى خدايى فرورفتن در ظلمت لايتناهى است . يعنى خداوند ، هم فى حد ذاته نور آسمانها و زمين است و هم از نظر نظام فكرى بشرى .

391

نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري    جلد : 1  صفحه : 391
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست