responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري    جلد : 1  صفحه : 386


توجه بود كه بعضى دانشمندان درجه اول زمان در درسش حاضر مىشدند . از قضا بعد از مجلس سوم به واسطه فرط كار و شدايد زندگانى اختلال دماغ پيدا كرد و چندين ماه بسترى بود . چون به كلى شفا يافت دو سال بعد همان مجلس درس را دوباره داير نمود . » .
دين انسانيت اگوست كنت :
در صفحه 129 - 133 خلاصهء آنچه مىگويد اين است كه اگوست كنت بر اصول فلسفى خويش عرفان و ديانتى بنياد نهاد به نام « دين انسانيت » و معبدى برپا نمود و عبادات و آداب و مناسك و شعائرى مقرر داشت و آنهمه را از مذهب كاتوليك تقليد كرد .
اگوست كنت مدعى شد كه در آغاز دل بر مغز تفوق داشته و سپس مغز و فكر بر دل و احساسات فائق آمده و بشر از اين جهت بدبخت شده و بايد بار ديگر احساس و عاطفه بر عقل و فكر تسلط پيدا كند و آن از راه دين است ، ولى دين قديم براساس طرز تفكر ربانى و ماوراء الطبيعى بود و متناسب با آن زمان بود و دانشمندان آن زمان چون چنان طرز تفكرى داشتند آن را مىپذيرفتند .
دين منهاى غيب :
ولى دينى كه دانشمند امروز آن را بپذيرد بايد با طرز تفكر مثبت و علمى و تحققى هماهنگ باشد ، پس بايد هيچ توجيهى ماوراء الطبيعى نداشته باشد و حتى خود دين انسانيت ريشه ماوراء الطبيعى ندارد ، منهاى منشأ غيبى است ولى بعلاوهء نماز و دعا و مناسك و آداب و شعائر و عبادت و معبد ! .
معبود اگوست كنت انسان و انسانيت است :
به هرحال وجود دين لازم است و علت فساد جامعه سستى دين است و دين قديم خواه ناخواه در اين عصر سستى مىگيرد ، پس بايد چيزى تأسيس شود كه هم فايدهء دين را داشته باشد و هم ريشهء ماوراء الطبيعى نداشته باشد ، و آن چيزى كه در اين دين مقصود و معبود و مقدس واقع مىشود انسانيت است و انسانيت « وجود اكبر » است و خود اگوست كنت امام يا پيغمبر اين دين .
دين انسانيت :
در دين انسانيت عبادت اين نيست كه انسانيت را بپرستند بلكه بايد او را پرستارى كنند . مقربان اين دين كسانى هستند كه خدمت به نوع مىكنند و شرافت هركس در اين است كه از اعضاى « وجود اكبر »

386

نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري    جلد : 1  صفحه : 386
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست