نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري جلد : 1 صفحه : 300
4 . حديث « ما قسم الله للعباد شيئاً افضل من العقل فنوم العاقل افضل من سهرالجاهل و افطار العاقل افضل من صوم الجاهل و اقامة العاقل افضل من شخوص الجاهل و لا بعث الله رسولًا و لا نبياً حتى يستكمل العقل و يكون عقله افضل من عقول جميع امته . . . » . ايضاً حديث « علماء و حكماء كادوا يكونون انبياء » . 5 . يكى از وجوه امتياز اسلام و مسيحيت ارزش و ميزان اهميت عقل است . از نظر مسيحيت حقايق هميشه به صورت اسرار در پردهء خفاست ( حتى حقايقى كه بايد به آنها ايمان آورد ) و از چشم مؤمن پوشيده است ولى در اسلام حقايق مورد ايمان كاملًا بايد در قلمرو عقل قرار گيرد . مسيحيت وظيفه خود را حفظ حدود ايمان از تهاجم قواى استدلالى و فكرى مىداند . ولى اسلام وظيفه خود را برداشتن موانع از راه عقل براى درك حقايق ايمانى مىداند ( ر . ك : ( نظر متفكران اسلامى درباره طبيعت ) ، صفحه 10 ) . 6 . احاديث « اوّل ما خلق الله العقل » . 7 . رابطه عقل و تقوا : * ( ولايغشّ العقل من استنصحه ، إنْ تَتَّقُوا الله يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً . ) * 8 . از نظر حكماى اسلامى نظير ملاصدرا ، ايمان در اسلام ، ايمان به ذات حق ، ملائك ، كتب و رسل ، اليوم الاخر از مقوله علم است و همان حكمت نظرى و شناخت كلى عالم وجود است . انبيا آمدهاند كه عموم مردم را كه قدرت ندارند با عقل و استدلال به سعادت عقلانى و درك نظام وجود على ما هو عليه برسند كمك دهند و از راه خاص آنها را مؤمن يعنى حكيم سازند ( مؤمن حكيم ) . 9 . در اسلام به كمال عقل توجه شده و حتى جزئى از نبوت معرفى شده است ، هيچ پيامبرى مبعوث نمىشود مگر آنكه قبلًا عقل او به كمال رسيده باشد ، پيغمبر اكرم « عقل كل » خوانده مىشود همچنانكه حجيت عقل نيز به رسميت شناخته شده است .
300
نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري جلد : 1 صفحه : 300