responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري    جلد : 1  صفحه : 128


عقيدهء ما در باب ريشهء احترام آزادى البته همان حيثيت ذاتى انسان است ولى اين حيثيت ذاتى از آن جهت مبناى لزوم احترام است كه ناموس غائى خلقت ايجاب مىكند . حق يعنى ناموس خلقت . آنچه لازم الاحترام است رعايت ناموس خلقت است . منشأ حق ، نظام غائى وجود است . انسان براى اينكه به كمال لايق خود برسد بايد محترم باشد . اين حيثيت ذاتى همان جنبهء روح اللَّهى انسان و ارادة اللَّهى انسان است .
در باب امرى كه لازم است بالذات محترم باشد عقيدهء ما اين است كه آن خودِ خواست و اراده نيست ، همچنانكه خود عقيده نيست ، آن جزو خود طبيعى و تكوينى انسان است . در مقالهء 6 ( اصول فلسفه و روش رئاليسم ) اين مطلب توضيح داده شده است كه دستگاه شعور و انديشه هاى اعتبارى دستگاهى است كه در خدمت دستگاه طبيعى و تكوينى انسان خلق شده و قرار داده شده است . آزادى طبيعت حتماً بايد محفوظ بماند ، همچنانكه آزادى عقل نظرى نيز بايد رعايت شود ولى آزادى خواست و اراده تا جايى صحيح است كه در جهت كمال طبيعت تكوينى انسان باشد و اگر احياناً در [ جهت ] ضد آزادى طبيعت قرار گرفت ، اين دستگاه خواست و اراده است كه بايد فداى طبيعت شود نه اينكه طبيعت فداى خواست و اراده شود .
همچنان كه از جنبهء طبى ميل وسيله اى است براى جهاز گوارش ، رعايت اين ميل تا آنجاست كه هماهنگ جهاز طبيعى گوارش و يا ساير جهازات بدنى باشد و اگر در جهت مخالف قرار گرفت ( و در انسان بر خلاف حيوان اين تضاد بسيار واقع مىشود ) [ بايد با آن مخالفت شود ] و لهذا منع پزشك از رعايت ميل بيمار امرى بر ضد حقوق واقعى او نيست ، اما منع يك قدرت از معالجهء بيمار بر خلاف حقوق فطرى اوست .
خواستهاى انسان در مسير مصالح عاليهء فردى و اجتماعى انسان نيز عيناً مشمول اين قاعده است و همان طورى كه تشخيص رعايت حقوق طبيعت با طبيب است نه با مريض ، تشخيص اين حقوق نيز با

128

نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري    جلد : 1  صفحه : 128
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست