responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري    جلد : 1  صفحه : 307


. از مجموع چنين استفاده شد كه انسان كامل فلاسفه از نظر اسلام انسان كامل نيست ، نيمه كامل است . حتى اگر موضوع معرفتِ بى گرايش را مطرح كنيم نيمه كامل هم نيست ، صددرصد ناقص است ، آنچنانكه شيطان و فلاسفه اى كه روح تسليم در آنها نيست نيمه كامل هم نيستند .
انسان كامل فلاسفه موجودى است كه فقط مىداند ، اما نه در او عنصر تسليم به حقيقت و نه عشق و شوق و حركت و نه ذوق و نه قدرت و نه عاطفه و نه فياضيت و نه خلاقيت و نه خدمت [ است . ] انسان كامل ، مكتب دل ( عشق ) 1 . در اين مكتب ذات و گوهر و من واقعى انسان دل بوده است نه عقل او . دل كانون احساسات و ميلها و خواهشهاست و عقل كانون انديشيدنها و حسابگريها . اين مكتب ، مكتب عرفان است . از نظر عارف ، انسان آن است كه مىخواهد نه آن كه فكر مىكند و حسابگرى ، يعنى من حسابگر طفيلى من خواستار است . البته برحسب تشخيص عارف ، ميل و خواهش اصيلى كه در انسان هست بسى عميقتر از يك سلسله ميلهاى جزئى است كه وسيله بقاى جسم فرد يا بقاى نوع است يعنى ميل به خواب و خوراك يا ميل جنسى . ميل اساسى در انسان ميلى است متعالى يعنى ميل رجوع به اصل ، درد بازگشت به حق . از نظر ساير ميلها انسان مىخواهد كه چيز ديگر را ملحق به خود كند ، مثلًا غذا و آب و مال و ثروت ( به استثناى ميل جنسى كه همه روحانى است ) ولى به حسب اين ميل ، خود مىخواهد كه به غير يعنى به اصل خود بلكه به خود واقعى و اصيل خود ملحق گردد كه :
< شعر > جزءها را رويها سوى كل است بلبلان را عشق با روى گل است < / شعر >

307

نام کتاب : يادداشتهاى استاد مطهرى ( فارسي ) نویسنده : مرتضى مطهري    جلد : 1  صفحه : 307
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست