نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي جلد : 1 صفحه : 171
إسم الكتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 639)
اسد پس از هجرت از دنيا رفت ، پيامبر اكرم ( صلى الله عليه وآله و سلم ) پيراهن خويش را بر او پوشانيد ، و قبل از دفن فاطمه خود آن حضرت در قبر او خوابيد . به آن حضرت گفتند : يا رسول اللّه اين كار را براى هيچ كس انجام ندادى ؟ آن حضرت فرمود : بعد از ابوطالب شوهر فاطمه هيچ كس به اندازه فاطمه بنت اسد در حق من نيكى نكرد ( 1 ) . . . » . در كشف الغمّة از مناقب خوارزمى چنين نقل كرده است : چون قبر او را كندند به لحد كه رسيد ، حضرت به دست مبارك خود حفر كرد و خاكش را بيرون آورده سپس در قبر خوابيد و فرمود : اللّه الذي يحيى و يميت و هو حيّ لايموت ، اغفر لاميّ فاطمة بنت أسد . . . ( 2 ) « خداوند كسى است كه زنده مىكند و مىميراند ، و او تنها زندهاى است كه نمىميرد و بعد گفت : خداوندا مادر من فاطمه بنت اسد را بيامرز . » چرا مثنوى آيات سوره مباركه « هل أتى » را كه خاصّه عموماً ، و عدّه زيادى از عامّه گفتهاند و روايت كردهاند كه از آيه « إنّ الأبرار . . . » تا « و كان سعيكم مشكوراً » درباره فاطمه و على و حسن و حسين ( عليهم السلام ) و فضّه ( 3 ) نازل شده ، و اوج محبّت به خدا و بندگان او و همچنين مقاماتى را بيان مىكند كه درك ما به آن نمىرسد ، عنوان نكرده و عارفانه درباره آن شعر نسروده است ؟ چرا آيه تطهير را عنوان نكرده كه جمله مفسّرين عامه به ويژه از امّ سلمه و عايشهروايت كردهاند ، و همين طور همه خاصه كه اين آيه در شأن پيامبر و على و فاطمه و حسن و حسين ( عليهم السلام ) نازل شده است ؟ به عنوان نمونه مرحوم فيض در تفسير صافى از عيون اخبار الرضا نقل كرده
1 - منتهى المقال ، چاپ سنگى ، 370 . 2 - كشف الغمة 1 / 64 . 3 - مرحوم طبرسى در مجمع البيان مىگويد : فضّه هم جزء آنان بوده است . ( مجمع البيان 5 / 404 . )
171
نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي جلد : 1 صفحه : 171