responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي    جلد : 1  صفحه : 172


است كه حضرت كاظم ( عليه السلام ) فرمود : هيچ كس ادّعا نكرده است كه پيامبر ( صلى الله عليه وآله و سلم ) در وقت مباهله او را در زير كساء جمع كرده باشد مگر على و فاطمه و حسن و حسين ( عليهم السلام ) . ( 1 ) و شايسته است براى اطلاع بيشتر به تفسير شريف مجمع البيان رجوع كنيد ، و من از اينكه بر تفسير مجمع البيان و صافى اكتفاء مىكنم عذر مىخواهم ; زيرا الآن غير اين دو تفسير و تفسير مختصر « شبّر » تفسير ديگرى در دسترس ندارم .
آنچه مدّعاى ما است اثبات تعصّب مثنوى است كه در تمام كتاب خود كمترين فضيلت را براى چند نفر از اهل بيت ( عليهم السلام ) ذكر كرده و نسبت به اكثر آنها حتى نامى هم نبرده است . ( 2 ) مثنوى از مخدّرات مجلّلات مانند زينب كبرى دختر بزرگ على ( عليه السلام ) و نفيسه خاتون ( 3 ) زاهده عابده دختر حسن بن زيد بن حسن بن حسن المجتبى ، كه همسر اسحاق فرزند امام صادق ( عليه السلام ) است ، و همين طور از حبابه والبيّه ( 4 ) ، و نيز از بانوى بزرگ اسلام حكيمه دختر امام جواد و خواهر امام هادى و عمّه امام عسكرى ( عليهم السلام ) كه داراى شأن و مقام والايى است ، و مفتخر به حضور تولّد امام عصر است ، و


1 - تفسير صافى 1 / 268 . 2 - البته در مورد اميرالمؤمنين ( عليه السلام ) در كنار ابوبكر و عمر اشعارى سروده است . و اين در حالى است كه نام دهها تن از صحابه و غيره حتى معاويه و همچنين مشايخ تصوّف و افراد معلوم الحال ديگر را آورده است . آيا اين است نشانه ارادت به اهل بيت ؟ آيا اين است عمل به وصيت پيامبر ( صلى الله عليه وآله و سلم ) ( در مورد عترت ) ؟ آيا امام سجاد و باقر و صادق و . . . ( عليهم السلام ) به اندازه حلاج و بايزيد عظمت و كرامت و . . . نداشتند كه آن همه در مورد آنها مبالغه كرده و در مورد ائمه ( عليهم السلام ) سكوت نموده است ؟ ! مولوى كه مدعى است در سايه جذبه و فناء صوفيانه ، عالم سفلى و علوى را درنورديده آيا انوار مقدسه ائمه ( عليهم السلام ) را در عالم معنى و باطن مشاهده نكرده است ؟ نعوذباللّه من تسويل الشيطان . ( إ ) 3 - به منتهى الآمال احوال امام صادق ( عليه السلام ) رجوع كنيد . 4 - اين بانوى بزرگوار از زمان اميرالمؤمنين تا زمان امام رضا ( عليه السلام ) را درك كرده است ، و مىگويند شافعى از او أخذ حديث نموده ، به كتب رجال از آن جمله منتهى المقال مراجعه كنيد .

172

نام کتاب : نقدى بر مثنوى ( فارسي ) نویسنده : سيد جواد المدرسي    جلد : 1  صفحه : 172
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست