نام کتاب : تفسير ونقد وتحليل مثنوى جلال الدين محمد مولوى نویسنده : محمد تقي جعفري جلد : 13 صفحه : 116
ودر صورت مقاومت ولجاجت شخصيت انسانى آنان مطرود مىباشد ودر صورت اخلال به زندگى ديگران از حقوق شخصيت طبيعى نيز محروم مىگردند . ج - شخصيت مفيد غير معتقد به اصل - اين گونه شخصيت مطابق قانون عدالت منظور مىشوند ، يعنى كار وفعاليتشان محترم واز شخصيت طبيعى نيز برخوردار مىباشند . د - شخصيت مقيد به اصول ماوراى طبيعى كه ضرورىترين آنها اعتقاد به وجود خدا وابديت وراهنمايان ماوراى طبيعى است . شخصيت پيروان اديان سه گانه وساير امتهايى كه خود را از روى مدرك وابسته به خدا مىدانند ، يهود ونصارى ومسلمان از اين قسم است . اينان از نظر تكامل روحى در گذرگاه ابديت به اقسام سه گانه ى گذشته برترى دارند . ه - شخصيت اسلامى - به اين جهت كه فرد مسلمان به منطقىترين وفطرىترين اديان گرويده است ، اين گرايش زمينهء اعتلاى روحى او را بيش از ديگران آماده كرده است . مسلماً اين افراد زمينهء ارزش عالىترى را در اختيار دارند كه اگر واقعا مطابق ادعا وگرايششان رفتار كنند ، نمونهء انسانى خواهند گشت كه مكتبهاى عالى بشرى سراغش را مىگيرد . و - شخصيت با تقوا وفضيلت ، بنا به اصل ان اكرمكم عند الله اتقاكم ( با شرفترين شما در نزد خداوند با تقواترين شماهاست ) . تذكر - چنانكه حق وارزش گروه الف يعنى شخصيت انسان طبيعى در مكتب اسلام براى همهء گروه هاى ششگانه محفوظ است ، هم چنان حق وارزش گروه ويعنى تقوا وفضيلت براى همه گروه هاى ششگانه منظور شده است ، به اين معنى كه تقوا وفضيلت در هر انسان ، مطابق شرايط ومقتضياتى كه دارد ارزش وحق خاصى به او مىدهد ، زيرا شخصيت با فضيلت وبا تقوا اين مقدار اعتلا پيدا كرده است كه از خود بينى وخود پرستى بالاتر رفته ،
116
نام کتاب : تفسير ونقد وتحليل مثنوى جلال الدين محمد مولوى نویسنده : محمد تقي جعفري جلد : 13 صفحه : 116