responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ممد الهمم در شرح فصوص الحكم ( فارسي ) نویسنده : حسن حسن زاده آملى    جلد : 1  صفحه : 681


محفوظ مىماند ، و به سوى خداى ذى المعارج عروج مىكند و به بهشت ذات كه هيچ بهشتى با آن برابرى نمىكند منتهى مىشود ، خداى كه گوينده اى با عزت است مىفرمايد « و در بهشت من داخل شو » .
و علم ، حكمت است و حكمت بهشت . رسول الله صلَّى الله عليه و آله فرمود : « من شهر حكمتم و حكمت بهشت است و تو اى على باب بهشتى پس چگونه هدايت يا بنده اى به بهشت راه مىيابد در حالى كه راه يابى به بهشت جز از در بهشت ممكن نيست » . و قرآن كريم حكيم است ، خداى تعالى فرمود : « يس قسم به قرآن حكيم » پس قرآن ناطق كه انسان كامل است حكيم و بهشت است . و انسان قرآنى كتاب علَّيّينى است . « كتاب نيكان در علَّيّين است و شما چه مىفهميد كه علَّيّين چيست ؟ كتابى نوشته است كه مقربان شاهد آنند » .
و حضرت وصى ، امام على عليه السّلام فرمود « بدان كه درجات بهشت بر تعداد آيات قرآن است پس روز قيامت به قارى قرآن گفته مىشود بخوان و بالا برو » . و آيات قرآنى داراى بطون بىشمارند ، خداى سبحان فرمود : « هر كس بر شاكله خود كار مىكند » . و سخن ديگر خداى اين است : « و لشكريان پروردگارت را كسى جز او نمىداند » .
خاصّه و عامّه روايت كرده‌اند كه اين سخن حق تعالى « نيكان از جامى كه ممزوج با كافور است مىنوشند » ، تا اين سخن حق . . . و « از تلاش شما سپاسگزارى مىشود » در حقّ على و فاطمه و حسن و حسين و كنيز ايشان به نام فضّه نازل شده است . پس حق سبحان در باره ايشان فرمود : « و پروردگارشان شراب پاكيزه به ايشان نوشانيد » امام جعفر بن محمد با اين سخن قويم اين آيه را تفسير فرمود كه : « مراد آن است كه آن شراب ايشان را از هر چيز جز خدا تطهير مىكند زيرا جز خدا هيچ كس از تدنّس و آلودگى به كائنات پاك و طاهر نيست » . پس به شأن غايت حركت ايجادى و وجودى و معدن حكمت فاطمه فرزند رسول الله - صلوات الله عليهما - نظر كن ( كه در معرفت به توحيد صمدى چه قدر بلند مرتبه است ) .
پس بدان كه مر شهود را مراتب است : يكى رؤيت بصرى يعنى ديدن با چشم سر است ، و دوم رؤيت به بصيرت در عالم خيال است و سوم رؤيت به بصر و بصيرت هر دو است . و چهارم ادراك حقيقى حقايق مجرد از صور حسّى است تا اين كه شهود ، به ذروة توحيد صمدى منتهى شود و مرزوق به شهود از زمره كسانى كه * ( سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً ) *

681

نام کتاب : ممد الهمم در شرح فصوص الحكم ( فارسي ) نویسنده : حسن حسن زاده آملى    جلد : 1  صفحه : 681
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست