نام کتاب : ممد الهمم در شرح فصوص الحكم ( فارسي ) نویسنده : حسن حسن زاده آملى جلد : 1 صفحه : 170
< شعر > و ذو الحسّ بعد النّبت و الكلّ عارف بخلافه كشفا و إيضاح برهان و أما المسمّى آدما فمقيّد بعقل و فكر أو قلادة إيمان بذا قال سهل و المحقق مثلنا لأنّا و إياهم بمنزل إحسان فمن شهد الأمر الذي قد شهدته يقول بقولي في خفاء و إعلان و لا تلتفت قولا يخالف قولنا و لا تبذر السمراء في أرض عميان هم الصمّ و البكم الذين أتى بهم لأسماعنا المعصوم في نص قرآن < / شعر > پس هيچ خلقى اعلى از جماد نيست و بعد از او نبات است على مراتب قدر و اوزانشان . ( 2 ) و بعد از نبات ذو الحس است كه حيوان است و همه عارفند به خلَّاق خودشان از روى كشف و برهان واضح ( ايضاح برهان ) . ( 3 ) و أما مسمى به آدم مقيد به عقل و فكر و قلَّادهء ايمان است ( لفظ آدم غير منصرف است نبايد تنوين بگيرد و در شعر آدما براى ضرورت شعرى آورده شد ) و قلادهء ايمان براى مقلدان است . ( 4 ) آن چه دربارهء مولدات گفتيم سهل بن عبد الله تسترى ، [1] و هر محققى مثل ما مىگويد زيرا ما و ايشان در منزل احسانيم ( يعنى در مقام مشاهده و كشفيم . اشاره است به حديث شريف رسول الله و از ائمه نيز روايت شده است كه « الإحسان ان تعبد الله كانّك تراه » . ( 5 ) پس هر كس كه امرى را - حقايقى را - در غيب الهى مشاهده كرد آن چنان كه من مشاهده كردم در پنهان و آشكار حرف مرا مىزند . ( 6 ) و التفات نكن به قول محجوبان كه مخالف قول ماست و تخم قول حق در زمين دل مردگان نيفشان . ( 7 ) آنها كران و گنگانى هستند كه معصوم ( نبى ) در نص قرآن براى ما از آنها حكايت كرده است . اعلم أيّدنا الله و إيّاك أنّ إبراهيم الخليل عليه السّلام قال لابنه « إِنِّي أَرى في الْمَنامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ » و المنام حضرة الخيال فلم يعبرها .
[1] تستر معرب شوشتر است و سهل بن عبد اللَّه تسترى از بزرگان عرفاست و متوفاى سنه 283 .
170
نام کتاب : ممد الهمم در شرح فصوص الحكم ( فارسي ) نویسنده : حسن حسن زاده آملى جلد : 1 صفحه : 170