responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ممد الهمم در شرح فصوص الحكم ( فارسي ) نویسنده : حسن حسن زاده آملى    جلد : 1  صفحه : 103


دارند بر او آشكار شدند . يعنى آن حقايق از معبر عين او نازل مىشوند منتها چون به رنگ اين معبر متصف مىگردند و منصبغ به احكامش مىشوند شيخ مبالغه به اين عبارت فرمود : « و تلك الصورة عينه لا غيره » . [1] و از اين گفتار روشن مىشود سخنى كه از حضرت عيسى عليه السلام آمده است و از زبان ائمه ما عليهم السلام نيز نقل شده است كه : « علم در آسمان و زمين و ما وراى دريا نيست علم در شما نهفته است به آداب اهل الله متأدب شويد تا در درياى علم منغمر گرديد » .
سالك بايد بداند كه در سير و سلوكش بايد همت داشته باشد و صابر باشد و در گرفتن تعجيل نكند و بداند زود زود نمىدهند تا كم كم ظرفيت پيدا كند . شايد در همين لحظهء بعد رسيدى و يافتى . شيخ عطار گويد :
اگر يك انبار پر از ارزن باشد و به تو گويند كه گنجشكى روزى يك دانهء ارزن از آن ببرد تا انبار خالى شود آن گاه به تو بخشيم ، بايد صابر باشد و بداند كسانى كه زود مىگيرند بيم آن است كه مجذوب اسمى شوند و در آن حد بمانند لذا فرمودند كه اين گونه بودن چندان تعريفى ندارد دير رسيدن قيمت و ارزش بيشترى دارد زيرا قابليت پيدا مىكند براى رسيدن به مقامات و حقايق .
كما يظهر الكبير في المرآة الصغيرة صغيرا و يظهر غير المستطيل في المستطيلة مستطيلا ، و المتحركة متحركا و قد تعطيه انتكاس صورته من حضرة خاصة ، همچنان كه بزرگ در آيينهء كوچك ، كوچك ديده مىشود و غير مستطيل در آيينهء مستطيل مستطيل ديده مىشود ( چنانكه در شمشير صيقلى انسان صورت خود را مستطيل مىبيند ) و در آيينهء متحرك و يا صيقل متحرك هر چه باشد بيننده كه خود ساكن است خويشتن را متحرك مىبيند و گاهى خودش را در صيقل ، منكوس مىبيند .
همچنان كه هر جسم صيقل كه روى زمين باشد انتكاس صورت را نشان مىدهد چنانكه در آب به خوبى مشهود است و هكذا همچنين است و پياده شدن معارف و مقامات حقيقيهء كلمات وجوديه بدون تجافى آنها از مقام خود در حضرتى از حضرات



[1] شرح فصوص جامى ، ص 249 .

103

نام کتاب : ممد الهمم در شرح فصوص الحكم ( فارسي ) نویسنده : حسن حسن زاده آملى    جلد : 1  صفحه : 103
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست