نام کتاب : ممد الهمم در شرح فصوص الحكم ( فارسي ) نویسنده : حسن حسن زاده آملى جلد : 1 صفحه : 543
مركبند ) خلاصه اينكه زمين مركب بسيط و فرد توليد نمىكند . لذا خداوند سبحان فرمود : * ( وَأَنْبَتَتْ من كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ ) * . كذلك وجود الحقّ كانت الكثرة له و تعداد الأسماء أنّه كذا و كذا بما ظهر عنه من العالم الذي يطلب بنشأته حقائق الأسماء الإلهية . همچنين وجود حق سبحانه ( كه احدى العين است چون ارض هامد است ) كثرت و تعدد اسماء براى او كه او كذا و كذاست به سبب چيزهايى است كه از او صادر شده است . يعنى عالمى كه به نشئهء خود حقايق اسماء الهيه را ( كه ارباب متكثرهاند ) طلب مىكند . ذات بارى نسبت به كثرت اسمائى متجلى از او چنان است كه ارض هامده ، * ( أَنْبَتَتْ من كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ ) * . كه ذات ، ارض هامده ، اهتزاز حركت حبى و ربت و أنبتت ظهور و بروز مظاهر اسماء و صفات به معنى مخلوق مىباشد . فثبت به و بخالقه أحديّة الكثرة . پس به عالم و به خالق عالم احدى الذات ، عالم احدى الكثرة پديد آمده است . و قد كان أحدي العين من حيث ذاته كالجوهر الهيولاني أحدي العين من حيث ذاته ، كثير بالصور الظاهرة فيه التي هو حامل لها بذاته ، كذلك الحقّ بما ظهر منه من صور التجلَّي ، فكان مجلى صور العالم مع الأحديّة المعقولة . و خداوند ( قبل از اين مطلب ياد شدهء عالم ) از حيث ذاتش احدى العين بوده است . چون جوهر هيولانى كه از حيث ذاتش احدى العين است و به سبب صورى كه در او ظاهر مىشوند و خود حامل آن صور است كثير است . همچنين است حق تعالى به سبب صور تجلىيى كه از او صادر شده است . پس حق تعالى با احديت معقوله بودنش مجلاى صور عالم است كه يكتاى همه است . فانظر ما احسن هذا التعليم الإلهي الذي خص الله بالاطلاع عليه من شاء من عباده . بنگر چه نيكوست اين تعليم الهى كه خداوند بعضى از عبادش را كه مشيتش تعلق گرفت به اين اطلاع مخصوص گردانيد . تعليم الهى پس از داشتن تقوا خداوند در قرآن فرمود : * ( اتَّقُوا الله وَيُعَلِّمُكُمُ الله ) * ( بقره : 282 ) و نيز فرمود : * ( وَمن يَتَّقِ الله يَجْعَلْ لَه مَخْرَجاً وَيَرْزُقْه من حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ
543
نام کتاب : ممد الهمم در شرح فصوص الحكم ( فارسي ) نویسنده : حسن حسن زاده آملى جلد : 1 صفحه : 543