نام کتاب : مشارق الدراري ( شرح تائية ابن فارض ) ( فارسي ) نویسنده : سعيد الدين سعيد فرغاني جلد : 1 صفحه : 753
اسماى حق در هر مرتبه اى خاموش كنندهء من شد از آن گفتار . يعنى : حكم و خاصيّت وجود حق ، وحدت و جمعيّت است ، و حكم و خاصيت عالم و كون ، كثرت و بىنهايتى مراتب و حقايق و احكام ايشان ، و مظهر حقايق كونى و احكام حقايق و مراتب به أحكامها ، وجود يگانهء حق است و مظهر و آيينهء وجود يگانهء حق في ظهوره في المراتب ، حقايق كونى و احكام حقايق و مراتب است ، و مراتب حقايق و كون به جميع أحكامها ، حجاب حقيقت وجود و وحدت و جمعيّت اويند مطلقا كه تا ما دام كه حكمى حقيقى و مرتبه اى ، بر كسى غالب باشد ، او از حقيقت وحدت و جمعيّت وجود و شهود عالم او محجوب باشد و هر حقيقتى كونى كه مظهر و آيينهء وجود است من حيث اظهار الوجود إيّاها و أحكامها في المراتب و تقييدها بذلك بأحكام المراتب ، دو جهت دارد : يكى - به سوى جمعيّت و عدالت كه ظلّ وحدت وجود است . دوم - به سوى كثرت و انحرافات بىنهايت ، و هر جهتى از اين دو جهت حكمى و اثرى دارد . اما حكم و اثر جهت جمعيّت و عدالتش ، اسلام است و ايمان به الله و رسله و اليوم الآخر ، و انقياد اوامر و زواجر و حل و حرمت ، و تقيّد به احكام شريعت و طريقت آن كه آن انقياد و تقيّد به حكم حجابيّت ، اولا ، منشئ كمالات و مثبت اسباب لذات و راحات آن حقيقت انسانى است در برزخ و آخرت . و ثانيا ، سبب ارتفاع حكم حجابيّت و ظهور حكم وحدت و جمعيّت تجلَّى وجودى مىگردد به ظهور وحدت اعتدالى دل و موجب وقوع مىشود و تميّز در قبضهء يمين سعادت . و اما حكم و اثر جهت انحراف و كثرت هر حقيقتى انسانى به غلبهء احكام مراتب بر او ، جهل است به حق و انكار دين و كتب و رسل الهى ، و جحود حشر و نشر و جزاى اعمال از ثواب و عقاب در بهشت و دوزخ و ظهور به صورت مشاركت با حق مطلق در صفت فعّال لما يريدى او تعالى و تقدّس ، و آن جهل و انكار و جحد ، موجب تميّز و وقوع مىشود در قبضهء شمال .
753
نام کتاب : مشارق الدراري ( شرح تائية ابن فارض ) ( فارسي ) نویسنده : سعيد الدين سعيد فرغاني جلد : 1 صفحه : 753