نام کتاب : مشارق الدراري ( شرح تائية ابن فارض ) ( فارسي ) نویسنده : سعيد الدين سعيد فرغاني جلد : 1 صفحه : 590
جمع او ادنى كه لا أعلى و لا اكمل منه . < فهرس الموضوعات > مقدمهء دوم ، آن است كه از خصايص كامل آن است كه غالبا به باطن و سرّ خود ، مشاهد حضرت غيب باشد < / فهرس الموضوعات > مقدمهء دوم ، آن است كه از خصايص كامل آن است كه غالبا به باطن و سرّ خود ، مشاهد حضرت غيب باشد و به روح و نفس ، مطالع حضرت أرواح و علوم آن در مقام إحسان ، و به حواس ظاهر و باطن ، در مقام ايمان مشغول آثار و عبر بود و مزاج و قواى او مقيد باشد به مقام اسلام ، و به عبادات بدنى و ملازمت همهء انواع احكام ابتلاءات شرعي ، اوقات او معمور و مستغرق ، اما فايدهء تقيّد سرّ و نفس شريفش به حضرت غيب و مقام إحسان تجلَّيات ذاتى و علوم حقيقى و مكاشفات صحيح است ، و فايدهء تقيّد حواس و قواى ظاهر و باطنش به مقام ايمان ، در اين نشأت دنيا ، التذاذ او است به ذكر و فكر و سماع و عبرتها و در نشأت آخرت به رؤيت دائم بالبصر و سماع كلام بىواسطه و غير آن ، و فايدهء تقيّد مزاجش به مقام اسلام تحقق باشد به ابتلاءات احكام شريعت در اين نشأت و تلذذ بدان و كشف دقايق حكمت و در هر حكمى از احكام شرعي و علت تعيين و تحديد اعداد و اوقات و مقادير ، در نماز و روزه و زكات و حجّ و غير آن ، و كمال انبساط حقيقت او در جميع عوالم و نشآت دنيوى و برزخى و حشرى و جنانى و كثيبى و غير آن به آن تقيّد مزاج به مقام اسلام بازبسته است ، و برخوردارى از صور و نتايج آن اعمال و عبادات شرعي در برزخ و حشر كه جنّات و حور و قصور ، عين آن صور است هم بدان متعلَّق و هر چند اوقات باشد كه نفس و حواس و مزاجش همرنگ سرّ گردد ، اما به حكم نشآت و آن حكمتهاى مذكور آن را ثباتى و دوامى بيشتر نتواند بود [1] غالبا در اول تقرير از آن قيد گرفتيم . و الله المرشد . < فهرس الموضوعات > مقدمهء سوم ، در بيان تحقيق تجسّد اعمال < / فهرس الموضوعات > مقدمهء سوم ، در بيان تحقيق تجسّد اعمال و اقوال در نشأت برزخى و حشرى و جنانى و جحيمى .