نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 98
ولادة و يدعوهم إلى الله [1] فلا يجاب . فإذا قبضه الله - تعالى [2] - و قبض مؤمنى زمانه بقي من بقي مثل البهائم لا يحلَّون حلالا و لا يحرّمون حراما ، يتصرّفون بحكم الطَّبيعة شهوة مجرّدة عن العقل و الشّرع فعليهم تقوم الساعة . * شرح چون درين مرتبهء مبدئيّت روشن كرده بود ، و آن اوليّتى بود كه شيث [3] را بود ، زيرا كه او اول مولودى بود كه حق - تعالى - او را به آدم بخشيد ، خواست [4] تا در مقابل هر اولى آخرى مناسب آن اول ، به جهت ارتباط اوليّت و آخريّت ، روشن گرداند . و مرتبهء ختم [5] كه آخريّت است مثل آن بود . لا جرم بعد ازين به بيان اوصاف كماليّت آخر مولود مشغول گشت و فرمود كه ازين نوع انسانى ، آخرين مولودى كه باشد ، ولي [6] باشد ، كه حامل اسرار شيث و خازن علوم او باشد . و هر چه از علم اسماى حق بر شيث - عليه السلام - مكشوف بود بر [7] وى نيز مكشوف بود . و آن [8] معانى از حضرت به وى [9] موهبتى باشد كه واسطه در ميان نباشد [10] . و آن شخص خاتم ولايت عامّه گردد تا بعد از وى سدّ [11] باب ولايت شود . و ولايت [12] به وى ختم گردد . و جميع اوليا همه در ولايت اولاد وىاند [13] . و بعد از وى ولدى ديگر درين [14] نوع انسانى مولود نشود . و مراد از آن كه گفت ولادت او در صين باشد ، يعنى ، آن خاتم از عجم بود [15] . و هم شيخ [16] در عنقاى مغرب به اين لفظ تصريح كرده كه : هو أي الخاتم من العجم لا من العرب . و غرض از آن كه فرمود كه با وى خواهرى در وجود آيد ، آن [17] بود كه آخرين ولادت مانند ولادت اول باشد .
[1] س ، ع : اللَّه تعالى . [2] د ، س : « تعالى » ندارد . [3] س ، و : شيث عليه السلام . [4] د ، س : « خواست » ندارد . [5] س : آن ختم . [6] س : و ليكن صاحب اسرار . [7] س : « يروى . . . بود » ندارد . [8] د : و اين . [9] د : به وى رسد . [10] د ، س : نبود . [11] س : سد الباب . [12] د : و ولايت عامه . د ، س : بروى . [13] د ، س : ويند . [14] د : درينوع . [15] د ، س : باشد . [16] س : شيخ قدس سرّه . [17] س : بدان بود .
98
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 98