نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 96
نسبتاند در سه حضرت كه معقولند [1] في نفسها و باقىاند على حالها ، نه موجودند و نه معدوم ، به خلاف ديگر حقايق معقوله [2] كه ايشان متّصفند : إمّا بالوجود و إمّا بالعدم . اما وجود [3] صفتيست [4] شامله ذات متعاليه را ، و امكان ممكنات را ، و امتناع ممتنعات را . و اين حضرات سه گانه را مفاتيح غيب مىخوانند [5] . امّا حضرت امكان خزانه ايست [6] كه هر چه دروست از اعيان ثابته طلب [7] آن مىكند كه آن را از وجود علمى به وجود عينى - كه [8] محل ولايت و تصرّف اسماى حسنى است - بيرون آرد . و آن متقاضيان را ممكن الوجود خوانند [9] . امّا حضرت امتناع خزينه ايست كه هر چه در وى [10] است ، از حق طلب آن مىكند كه او [11] را در غيب ذات خود يا در [12] غيب علم خود باقى دارد ، و در وجود خارجى موجود نگرداند . تا هيچ اسمى از اسماى ظاهره [13] [ را ] بر ايشان سلطنت و ولايت نبود . و نام آن طالبان كه درين خزانه است [14] ممتنع الوجود است . امّا در [15] حضرت وجوب خزينه ايست كه منبع افاضت است و جميع حضرات ، استفاضهء [16] مطالب از آن حضرت كنند . پس ممكنات نزد اين طايفه شئون حق باشند در [17] غيب ذات ، و اسماى حق باشند در عين ذات و اسم غيريّت بر ممكنات [18] از جهت تعيّن آن اطلاق كنند . و از آن سبب كه محتاج است به ظهور در خارج به موجدى ، او را [19] غير گويند [20] .
[1] د ، س : معقولند . [2] س : معلوله . [3] د : وجوب . س : وجوبى . [4] د ، س : صفتى است . [5] س : خوانند . [6] د ، س : خزينه ايست . [7] د ، س : طلب مىكند از حق . [8] س : كه آن را . [9] د ، س : گويند . [10] د ، س : درويست . [11] س : كه اول . [12] د : يا در علم غيب . [13] د ، س : ظاهر . [14] د : خزينهاند . س : خزينه ايست . [15] د ، س : امّا حضرت . [16] س : افاضه و استفاضه مطالبه . [17] د : از غيب . [18] د : و ممكنات . [19] س : كه او را . [20] د : خوانند .
96
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 96