نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 90
إسم الكتاب : شرح فصوص الحكم ( عدد الصفحات : 600)
كه فرزند سرّ پدر [1] است يعنى در وجود او مستور بود ، و چون زمان ظهور بالفعل شد ، به صورت نطفه بيرون آمد ، و باز [ به ] پدر بازگشت . يعنى پدر نشأتى است داخل در حدّ و حقيقت وجود وى نيز در حدّ و حقيقت وجود شود [2] . چنانچه آدم كه سرّ حق بود ، و عودش هم به حق بود . و اين معنى بود كه عيسى گفت « إنّى ذاهب إلى ابى و أبيكم السّماوىّ » . * متن فما أتاه غريب لمن عقل عن الله . و كلّ عطاء في الكون على هذا المجرى . فما في أحد من الله شيء ، و [3] في أحد من سوى نفسه شيء و إن تنوّعت عليه الصّور . * شرح خلاصهء سخن اينست كه حق - جلّ و علا - به محض كرم وجود از فيض اقدس خود همه را وجود [4] بخشيد . پس هر وجودى را قابليّتى و استعدادى خاص داد [5] ، تا هر يك به مقتضاى ذات [6] خود مستعد و طالب چه مقدار عطايا [7] باشند ، به قدر آن به ايشان رسد . پس واسطه درين مقام هم [8] ذات ايشان باشد . پس به اعتبار افاضهء [9] وجود « فالأمر منه ابتداؤه و إليه انتهاؤه » ، و به اعتبار استعداد و قابليّت ، كه تابع وجود است [10] نه وجود . و به غير اين عبارت به هر نوع ديگر كه ادا كنند تناقض لازم آيد . * متن و ما كلّ أحد يعرف هذا ، و أنّ الأمر على ذلك ، إلَّا آحاد
[1] د ، س : پدرست . [2] د ، س : داخل . [3] ع : و ما . [4] د : وجود همه . [5] س : « داد » ندارد . [6] د : ذات مستعد . [7] د ، س : عطا باشند . [8] د : همه . [9] س : اضافه . [10] د ، س : است ، « فما في أحد من اللَّه شيء و لا في احد من سوى نفسه ، اى : الحق تعالى شيء . » و اينجا مراد از شيء عطايا باشد كه تابع وجودند نه وجود .
90
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 90