نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 9
آن را عقل مىخواندند [1] ، و به اعتبار ادراك جزئيّات و تعلَّقات [2] كه به اجرام سماوى دارد ، آن را نفس مىخوانند ، تا ، چنان شود كه صور [3] آن كليّات عقليّه [4] متّصفه [5] ظاهر گردد ، و در هويّت نفس منطبعه به صور [6] جزئيّات ظهور كند [7] ، و جزئيّات به آن كليّات محفوظ گردد ، و كليّات در عالم شهادت به جزئيّات مضبوط ماند [8] . و نفس [9] جزئيّهء منطبعه را ، چون مجرّد [10] از نفس ناطقه اعتبار كنى ، آن را عالم مثال گويند ، كه در [11] آن عالم ، هر موجودى را از موجودات مجرد [12] و غير مجرد ، مثالى هست كه به حواس باطن ادراك آن [13] توان كرد ، و كشف ارباب كشوف در آن [14] عالم است . و وجود حق [15] را تنزّلى ديگر است [16] از عالم ملكوت به عالم ملك ، كه آن ظهور هويّت [17] اوست ، در مظاهر صور مختلفه ابتداى [18] آن از عرش است و كرسى ، و أجسام عنصرى و صور مركبات از معادن و نبات و حيوان [19] كه انتهاى عالم ملك است . پس [20] وجود حق را - جلَّت قدرته - تنزّلى ديگر است [21] به عالم انسان [22] ، و آن آخر مراتب تنزّلات [23] است . و از اين واضحتر نمىشايد [24] گفت و غيرت [25] حق كشف غطا را نمىگذارد ، و أكابر طريقت ازين زيادت گفتن رخصت ندادند [26] .
[1] د ، س : مىخوانند . [2] د ، س : و تعلَّقى كه با اجرام . [3] ب : صورت . [4] د : عقليه يعنى صور اسماء سبعه . آ ، ب : عقليه منطبعه ظاهر شود . [5] س : متصف . [6] د ، س : به صورت . [7] د ، س : مىكند . [8] ب : يابد . [9] د ، س : نفوس . [10] د ، س : مجرد نفس . [11] آ : در عالم . [12] د ، س : مجرده و غير مجرده . [13] د : آن را ادراك توان كرد - س : بتوان كرد . ب : ادراك او نتوان . [14] د ، ب : درين . آ : بر آن عالمست . [15] د : حق تعالى . س : حق عز اسمه [16] د ، س : هست . [17] آ : هستى . [18] د ، س : كه ابتداى . ب : ابتدا از عرش و كرسى . [19] ب : حيوانات . [20] آ : آن وجود حق . [21] س ، آ ، ب : هست . [22] ب : انسانى . [23] د ، س : تنزلاتست . [24] آ : نمىتوان گفت . [25] د : در غيرت . [26] د ، س ، آ ، ب : ندادهاند .
9
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 9