نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 8
اسم [1] سميعى اينجا [2] آشكارا شد . پس ارادت [3] حق به اين [4] حال منضم گشت و متعلَّق [5] بود اعيان شد ، كاف به نون پيوست ، تا به امر « كُنْ » آن چيز « فَيَكُونُ » شد [6] . اين حال را « كلام » گفتند و اسم متكلم درين محل [7] بظهور رسيد [8] . و چون اين [9] شش صفت [10] مترتّب بر صفت [11] حيات است ، اسم « حىّ » مقدم اسماء آمد ، و آخر [12] اين اسماء « متكلَّم » گشت . و اين اسماء سبعه را ائمّهء اسماء خوانند و اين اسماء را هم اماميست ، و بعضى امام [13] ائمّه « حىّ » را دانند و بعضى « علم » را . و چون اين اسماء به هيچ حال از ذات منفك نيست ، اسامى [14] ذات شمرند ، مگر متكلَّم را كه مقتضى اثنينيّت است [15] ميان مخاطب و مخاطب ، و شمول بر جميع [16] معانى دارد : از امر و نهى و اخبار و غير ذلك ، بعضى از اسماء صفات شمرند . پس هر چند كه كثرت افزايد ، تنزّل افزايد ، و هر تنزّلى [17] را فراخور آن عالمى بايد ، كه وجود در آن عالم به تعيّنى [18] ديگر ظهور كند ، و خود [19] را به خود نمايد . پس از حضرت واحديّت و الهيّت ، كه عالم [20] آن جبروت بود ، تنزّل فرمود به حضرت لوح المحفوظى ، كه نفس ناطقه و عالم امر عبارت از آنست [21] ، و عالم او را [22] عالم ملكوت خوانند . و اين نفس ناطقه را چون نيك بنگرى همان عقلست [23] كه به [24] اعتبار ادراك كليّات و تجرّدى كه داشت
[1] ب : كه اسم سميعى . [2] د : آن جا . [3] ب : ارادت به اين حال . [4] د ، س : آ : با اين . [5] ب : و متعلق به صور و اعيان شد - آ : متعلق داعيان شد . [6] ب : گشت . [7] س ، آ ، ب : حال . [8] ب : آمد . [9] د ، س ، آ ، ب : به اين . [10] د ، س ، آ ، ب : صفت مذكور . [11] آ : به صفت حيواتست . د ، س : حياتست . ب : حيوة هست . [12] س : آخرين . [13] س ، آ : امام اين ائمّه . . . [14] س : اسماء . آ : اين اسماء را اسامى ذات شمرند متكلم را . . . [15] آ : « است » ندارد . [16] ب : معانى هر چند كثرت را فزايد تنزل را افزايد . [17] ب : هر مربى را فراخور تنزل عالمى باشد ، آ : و هر ترقّى را [18] د : تعيّن . آ : به تعيّن . [19] ب : و خود را بخود پس . د ، س : در آن عالم مناسب آن . . . [20] ب : كه آن عالم . د : ندارد . [21] د : اينست . [22] آ : او را - ب : عالم او را ملكوت مىگويند . [23] د ، س : عقل است . ب : عقل است به اعتبار . [24] آ : به اعتبار جزئيات و تعلقى كه .
8
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 8