نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 85
حضرت رسد ، نعمت وجود و رحمت حيات است پس رزق لذيذ طيّب يعنى حلال پس علم و معرفت كه مفتاح نعيم اخرويست . * متن و إمّا رحمة ممتزجة كشرب الدّواء الكره [1] الَّذي يعقب شربه الرّاحة ، و هو عطاء إلهىّ . * شرح و اين [2] هم بر دو قسم است : يا در ظاهر رحمت [3] بود و در [4] باطن نقمت [5] و يا عكس اين [6] بود . اما اول مثل اشيايى كه ملايم طبع و نفس بود چون لذّات [7] ، امّا مبعّد قلب و منفّر روح بود [8] . دوم [9] چون خوردن داروهاى تلخ ، كه معقّب صحّت است و اين را عطاى الهى به اعتبار [10] دو صفت ، لطف و قهر ، خوانند . * متن فإن العطاء الإلهيّ لا يمكن إطلاق عطائه منه من غير أن يكون على يدي سادن من سدنة الأسماء . فتارة يعطى الله العبد على يدي الرّحمن فيخلص له [11] العطاء من الشّوب الَّذي لا يلائم الطَّبع في الوقت او لا ينيل الغرض [12] و ما أشبه ذلك . * شرح يعنى إيصال عطا بر دست خادمى از خدّام اسماء باشد ، زيرا [13] كه هر عطيّتى منتسب به اسمى است كه مقتضى آنست . مثلا رزق از اسم رزاق ، و آمرزش از غفور [14] ، و پوشش از ستّار [15] و عطايى كه از حضرت بر دست « الرحمن » به بنده مىرسد ، در حالت رسيدن خالص بود از شايبه اى كه ملايم طبع نباشد ، و اگر در مآل
[1] س : الكرية . د : الكريهة . [2] س : و آن بر . [3] س : نعمت . [4] س : و يا . [5] س : نعمت . [6] د ، س : آن بود . [7] د ، س : چون لذّات نفسانى . [8] د ، س : باشد . [9] س : « دوم » ندارد . [10] د ، س : به اعتبار جامع . [11] د ، س ، ع : « له » ندارد . [12] و : يفيد الفرض . [13] س : زيرا كه خدام منت است باسمى است . [14] س : غفّار . د : عفو . [15] س : افتادگى كلى دارد در حدود يك برگ .
85
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 85