نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 84
پس ولايت محمدى به نسبت با ولايت ديگر انبياء مطلقه [1] بود ، و ولايت انبياء به نسبت با ولايت اوليا مطلقه بود . و هر يك ازين ولايت مطلقه و مقيّده محمدى و ديگر انبياء ، مقتضى مظهريست كه ختم آن مطلق و آن مقيّد در آن [2] مظهر بود در عالم ملك . شيخ مىگويد : من خاتم ولايت مقيّدهء محمدىام ، و مهدى كه [3] از نسل رسول [4] است خاتم ولايت مطلقهء محمدى باشد . مفهوم اين سخن اين بود كه ، شيخ در ولايت به مرتبهء قلب محمدى رسيده باشد ، و بعد از وى كسى را ديگر ممكن نبود كه بدين [5] مرتبه رسد ، اما در ولايت به مرتبه اى [6] رسند . و مهدى به مرتبهء روح باشد ، و اصحاب مشارب انبيا در ولايت تا ظهور عيسى [7] باشند - عليه السلام . بعد از فراغ اين معنى باز بر سر [8] سخن رفته . * متن و امّا المنح الأسمائيّة : فاعلم أنّ منح الله - تعالى - خلقه رحمة منه بهم ، و هي كلَّها من الأسماء . فإمّا رحمة خالصة كالطيّب من الرّزق اللَّذيذ في الدّنيا الخالص يوم القيامة ، و يعطى ذلك الاسم [9] الرّحمن . فهو عطاء رحمانىّ . * شرح مراد از منح اسمايى [10] ، تجليات اسمايى [11] است . و اسمى [12] از اسما چون متجلى گردد آن چه لازم وى باشد از خواص وى ، عطا كند . و اول عطايى كه از
[1] س : « مطلقه بود و ولايت انبيا » ندارد . [2] س : آن سيّد . [3] س : كه نسل . [4] د : رسولست . [5] س : برين . [6] د ، س : به مرتبه ديگر انبيا رسند . [7] د ، س : عيسى - عليه السلام - باشند . [8] س : بر سخن . [9] و : اسم . [10] د : اسماء . [11] د ، س : اسمائيست . [12] س : و اسماء .
84
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 84