نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 80
إسم الكتاب : شرح فصوص الحكم ( عدد الصفحات : 600)
أشرت به فقد حصل لك العلم النّافع بكلّ [1] شيء . * شرح يعنى خاتم [2] ولايت تابع شريعت بود ظاهرا ، اگر چه آن احكام را به باطن از حق فرا مىگيرد ، زيرا [3] كه خاتم ولايت مطَّلع است بدانچه [4] در علم است از احكام الهى ، و از [5] احكام الهى يكى شريعت محمديست . پس خاتم اوليا ، به باطن آن [6] احكام از آن معدن ستاند كه جبريل [7] مىستد و به محمّد مىآورد . و لكن به ظاهر از رسول ستاند [8] و بدان كه در شرع او ثابت است عمل كند ، و ازين جهت او را اين قوّت هست كه در موضع لبنهء ذهبيّه ، در كار مىنشيند . پس ، شيخ گفت اگر فهم كردى آن چه اشارت كردم ، و بدانستى كه خاتم اوليا بعينه خاتم رسل است ، كه ظاهر مىگردد ، نه بر سبيل تناسخ بلكه بر سبيل [9] برزات كمّل ، از جهت لطافت أشباح ايشان كه « أشباحهم أرواحهم » ، تا [10] خلق را از اسرار و حقايق الهى آگاه كند در آخر ، چنانكه در اول ، اعلام [11] احكام الهى كرد . و از اينجا بود كه چون جبريل - عليه السلام - بر رسول نازل مىشد پيش از اداى رسالت ، رسول الله [12] - صلى الله عليه و سلَّم - سبق مىگرفت ، و از آن احكام مىخواند . زيرا كه به باطن مطَّلع بود بر علم الله ، تا خطاب رسيد كه : « وَلا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ من قَبْلِ أَنْ يُقْضى إِلَيْكَ وَحْيُه » . يعنى ، وقت اظهار ولايت نيست ، حالى به نبوت بساز . * متن فكلّ نبىّ من لدن آدم إلى آخر نبىّ ما منهم أحد يأخذ إلَّا من مشكاة خاتم النّبيّين و إن تأخّر وجود طينته [13] فإنّه
[1] د ، س ، و : « بكل شيء » ندارد . [2] د : خاتم تابع . [3] س : زيرا . [4] د ، س : بر آن چه . [5] س : « و از احكام الهى » ندارد . [6] س : اين . د ، س : احكام را . [7] د ، س : جبرئيل . [8] د : مىستاند . [9] س : ذوات كمال . [10] د : كه تا . [11] س : اعلام الهى كرد . [12] د : رسول . [13] د ، س : طينة .
80
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 80