نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 77
من صرف كن [1] ، و بعضى [2] به مصالح خاصّه نگاه دار ، تا [3] چون از تو طلب دارم به من رسانى [4] . پس وقت طلب آن مال به سلطان رساند ، درين حال وى را بر سلطان فضلى [5] نباشد و در سلطنت هيچ نقصان واقع نشود . همچنين ، خاتم اوليا خزانهء [6] ولايت مطلقهء محمديست ، و جميع انبيا و اوليا تبع و حواشى [7] ، كه « آدم و من دونه تحت لوائى » . پس اوليا و رسل حق [8] ، از مشكات خاتم اوليا بينند و هر يك را از ولايت حصّه ايست و صاحب جميع حصص خاتم اولياست . * متن فإنّ الرّسالة و النّبوّة - أعنى نبوّة التّشريع و رسالته - تنقطعان ، و الولاية لا تنقطع أبدا . فالمرسلون ، من كونهم اولياء ، لا يرون ما ذكرناه إلَّا من مشكاة خاتم الأولياء ، فكيف من دونهم من الأولياء ؟ * شرح يعنى نبوت و رسالت دو قسمست [9] : يكى تعلَّق به تشريع دارد كه آن اوامر و نواهيست [10] از حق بر خلق به واسطهء انبياء ، و آن انقطاع پذير [11] است و قسم [12] ديگر خبر دادن از حقايق و اسرار [13] غيب ، و اظهار اسرار عالم ملكوت و كشف اسرار ربوبيت ، و آن منقطع نيست . و آن [14] را « انباء » گويند . * متن و إن كان خاتم الأولياء تابعا في الحكم لما جاء به خاتم الرّسل
[1] س : كند . [2] د : بعضى را نگاه دار . [3] د ، س : چون . [4] د : سپارى . [5] د ، س : فضل . [6] د : خزانه دار . [7] د : حواشى او . [8] د ، س : حق را . [9] د ، س : دو قسم است . [10] د : نواهى است . س : ندارد . [11] س : انقطاع پذيرست . [12] د : و قسمى . [13] س : و اسرار عالم ملكوت و كشف . [14] س : و او را ولايت .
77
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 77