responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 71


گردانيد كه [1] در خارج كسوت وجود دارد درين [2] حال چون اطلاع حق باشد بر [3] اعيان ، زيرا كه اطلاع بنده بر آن به حسب علم است و اطلاع حق [4] به حسب شهود . پس ممكن نبود كه اطلاع بنده چون اطلاع خالق باشد . امّا بدين [5] مقدار كه هر دو را اطلاع مىخوانيم ، مىگوييم كه : عنايت سابق مساعد بنده شد ، تا بدين احوال مطَّلع گشت .
* متن و من هنا يقول الله تعالى : « حَتَّى نَعْلَمَ » [6] و هي كلمة محقّقة المعنى ما هي كما يتوهّمه من ليس له هذا المشرب .
* شرح يعنى علم نسبتى است كه مقتضى عالم و معلوم است ، و لا بدّ است از آن كه عالم و معلوم مقدم باشد [7] بر علم ، اما نه به [8] آن معنى كه محجوبان توهّم كرده‌اند [9] ، كه بدين تقدير علم حق حادث باشد ، بلكه ، چنانچه نزد محقّق ثابت [10] است كه تعلق علم به معلوم أزلي و ابديست ، و تقدم عالم و معلوم بر علم ذاتيست نه زمانى ، تا مستلزم حدوث زمان [11] گردد .
* متن و غاية المنزّه أن يجعل [12] ذلك الحدوث في العلم للتّعلَّق [13] ، و هو أعلى وجه يكون للمتكلَّم بعقله [14] في هذه المسألة ، لو لا أنّه أثبت العلم زائدا على الذّات فجعل التّعلَّق له لا للَّذات . و بهذا انفصل عن المحقّق من أهل الله صاحب الكشف و الوجود .
* شرح يعنى غايت قول منزّه ، كه متكلم است ، در تنزيه آنست كه گويد :



[1] س : مگر .
[2] د : اطَّلاع وى درين .
[3] س : برين اعيان .
[4] د ، س : شهودى .
[5] س : اين .
[6] و : حتى نعلم المجاهدين منكم .
[7] د ، س : باشند .
[8] د ، س : بدان .
[9] س : كننده‌اند .
[10] د : ثابتست . س : ثابت .
[11] د ، س : زمانى گردد .
[12] و : ان جعل . س : ذاك .
[13] د ، و : المتعلق .
[14] و : تعقله .

71

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 71
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست