responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 538


على نفسه ، فإنّه من مدح الصنعة فإنّما مدح الصّانع بلا شكّ ، فانّ حسنها و عدم حسنها راجع إلى صانعها . و إله [1] المعتقد مصنوع للنّاظر فيه ، فهو [2] صنعه : فثناؤه على ما اعتقده ثناؤه [3] على نفسه .
* شرح مشبّه مىگرداند ثناى اشيا [4] را بر نفس خود به ثناى انسان [5] مر إلهى را كه معتقد طايفه ايست [6] و نزد محققان [7] آن إليه مجعول است ، و آن مصنوع عبد بود .
زيرا [8] كه إله مطلق منحصر به تعيين نيست ، و هر چه پندار پندارد كه إله آنست [9] ، إله غير آنست . پس اگر اين چنين شخص ثنا گويد آن إله را كه او اعتقاد بسته كه « الله » اوست ، و آن خود مصنوع اوست پس ثناى خود گفته باشد .
* متن و لهذا يذمّ معتقد غيره ، و لو أنصف [10] لم يكن له ذلك . إلَّا [11] أنّ صاحب هذا المعبود الخاصّ جاهل بلا [12] شكّ في ذلك لاعتراضه على غيره فيما اعتقده في الله ، إذ لو عرف [13] ما قال الجنيد « لون الماء لون إنائه » لسلَّم لكلّ ذى اعتقاد ما اعتقده ، و عرف الله في كلّ صورة و كلّ [14] معتقد . فهو ظانّ [15] ليس بعالم ، و لذلك [16] قال - تعالى [17] - « أنا عند ظنّ عبدى [18] بى » لا [19] أظهر له إلَّا في صورة معتقده : فإن شاء أطلق و إن شاء قيّد .



[1] د : و الإله .
[2] و ، د : « فهو صنعه » ندارد .
[3] س : ثناء على نفسه .
[4] د ، س : ايشان را . . .
[5] و : انساء .
[6] د ، س : طايفه است .
[7] س : محقّق .
[8] د : بقيّهء متن و شرح را تا آخر ندارد .
[9] س : آنست پس اگر . . .
[10] و : اتصف .
[11] س : الان .
[12] و : لا شك .
[13] س : عرف قال .
[14] س : فكلّ .
[15] س : فهو خال .
[16] و ، س : فلذلك .
[17] ع : « تعالى » ندارد .
[18] س : عبد المؤمن .
[19] و ، س : أي لا أظهر . .

538

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 538
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست