نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 537
* شرح يعنى جميع اشيا مسبّح حقّ حليماند . از بسيارى گناه عاصيان كه در مىگذارد ، و بر [1] عقوبت تعجيل نمىكند ، و گناه [2] ظهور انانيّت ايشان به مغفرت ستر مىكند ، و در ذات خود فانى مىگرداند . و از غايت مغفرت يكى آنست كه هر يك [3] را از موجودات تسبيحى خاص است ، و ما [4] به تفاصيل آن اطلاع نداريم . * متن و ثمّ مرتبة يعود الضّمير على [5] العبد المسبّح فيها في قوله [6] « وَإِنْ من شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِه ) * [7] » أي [8] بحمد ذلك الشّىء . فالضّمير الَّذي [9] في قوله « بِحَمْدِه » يعود على الشّىء أي بالثّناء [10] الَّذي يكون عليه . * شرح يعنى هيچ چيز [11] نيست كه نه تسبيح [12] خود مىكند . زيرا كه نزد محقق [13] ، چنان كه هويّت احديّت در مرتبهء الهيّت ظاهر [14] شده به معبوديّت ، همان هويّت است كه ظاهر شده [15] است در مراتب كونيّه . پس هر شيء كه تسبيح او كند ، تسبيح آن هويّت كرده باشد [16] كه در صورت آن ظهور كرده است . * متن كما قلنا في المعتقد إنّه إنّما يثنى على الإله الَّذي في معتقده و ربط [17] به نفسه . و ما كان من عمله [18] فهو راجع إليه ، فما أثنى إلَّا
[1] د : و در عقوبت . [2] و : و گاه ظهور . . . [3] د : هر يكى را . [4] س : امّا بتفاصيل . . . [5] د : فيها على العبد . [6] س : المسبّح في قوله . [7] د : بحمد . . . [8] س : أي ذلك الشيء . [9] س : الَّذي فيها . [10] و : الثناء . [11] د ، س : هيچ شيء نيست . [12] د : كه نه تسبيح مىكنند . س : نه تسبيح مىكند نزد محقّق . [13] د : محقّقان . [14] د : در مرتبهء الهيّه ظاهر شد - كه ظاهر شده است . [15] س : كه ظاهر شده در . . . . [16] د : باشد - آن ظاهر است . [17] د : و ربط نفسه به . [18] د ، س : علمه فهو راجع اليه .
537
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 537