نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 535
بى ابتداست و آخر بى انتهاست [1] ، نه علم كس به او [2] محيط و نه قوّت فكر را به سرادقات [3] او راه . امّا إلهى كه متصوّر [4] هر متصوّر بود ، به حسب استعدادات متنوّع گردد « أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ الله الْواحِدُ الْقَهَّارُ » . * متن و يتنوّع بحسب ما قام بذلك المحلّ من الاستعداد [5] ، كما قال الجنيد حين سئل عن المعرفة باللَّه و العارف ، فقال : لون [6] الماء لون إنائه . و هو جواب سادّ [7] أخبر عن الأمر بما هو عليه . فهذا هو [8] الله الَّذي يصلَّى علينا . * شرح يعنى متنوّع [9] في صورة إلهيّة به حسب استعدادات است [10] . چرا كه استعداد هر فردى به خلاف استعداد ديگريست ، و تجلَّى به حسب استعداد [11] است و هر كس به موجب آن كه در خود يابد ، فكرش روى نمايد ، آن گويد و [12] پندارد . و إله مطلق ، من حيث هو هو [13] ، لا رسم له و لا نعت له و لا صفة له و كلّ ما ينسب إليه فهو عينه . « و لون الماء لون إنائه » از جنيد اشارت است كه چنان [14] كه آب را رنگى نيست و به هر رنگى كه نمايد رنگ ظرف [15] باشد همچنين حق را - عزّ شأنه - تعيّنى [16] نيست كه عقل آن را حصر كند ، بل به هر تجلَّى كه متجلَّى شود به حسب متجلَّى له چيزى [17] نمايد .
[1] د ، س : بى انتها نه علم . . . [2] د ، س : بدو محيط . [3] د : افتادگى دارد . [4] س : متصوّر متصورى . د : متصور هر متصورى . . . [5] د : افتادگى دارد . [6] س : لون الماء إنائه . [7] س : ساد سهل . و : شاذ . [8] س : هو الَّذي . [9] د : يعنى تنوع صور الهيّه . س : متنوع الى صورة الهيّة . [10] و ، س : « است » ندارد [11] د ، س : استعداداتست . [12] و : آن گويد پندارد . س : و آن بنده دارد . [13] د : هو هو و لا نعت له و لا وصف . س : و لا نعت و لا صفة . [14] د : چنانچه . [15] س : ناخواناست . [16] و : تعيينى . [17] س : چيز نمايد .
535
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 535