نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 534
حق محروم ماند . چرا [1] كه اگر ملتفت محبوب حق بودى ، تا [2] خود را محب حق دانستى ، در نماز به غير او التفات نكردى . و انسان را بصيرتى دادهاند كه صدق حال و كذب آمال [3] خود را نيكو داند [4] . < شعر > ز هر بدى كه تو دانى هزار چندانم مرا نداند ازين گونه كس كه من دانم در آشكار بدم در نهان ز بدترم خداى داند و بس ز آشكار و پنهانم < / شعر > ثمّ أنّ مسمّى الصّلاة له قسمة أخرى فإنّه - تعالى - أمرنا أن نصلَّى له و أخبرنا أنّه يصلَّى علينا . فالصّلاة منّا و منه . فإذا [5] كان هو المصلَّى فإنّما يصلَّى باسمه الآخر ، فيتأخّر عن وجود العبد : و هو عين الحقّ الذي يخلقه [6] العبد في قلبه بنظره الفكرىّ أو [7] بتقليده و هو الإله المعتقد [8] . * شرح يعنى نماز دو قسم است : يكى نماز ما و آن عبادت است و يكى نماز حق - جلّ [9] و علا - و آن تجلَّى رحمت است بر مظاهر . پس صلوة حق متأخّر باشد از صلوة عبد و چون خدايى كه شخص اعتقاد [10] بسته باشد به فكر خود يا به تقليد ديگرى ، كه آن [11] خداى بايد كه چنين باشد كه من وى را عبادت مىكنم . پس وجود اين عابد بر [12] آن معبود متصوّر سابق باشد ، به خلاف [13] إله مطلق ، كه اوّل
[1] د ، س : چرا كه ملتفت محبوب . . . [2] د : يا خود را . س : ما خود را . [3] د : و كذب حال . [4] د ، س : نيكو داند . نظم . [5] و : إذا كان . [6] د : خلقه . [7] و : و بتقليده . [8] و : المعتقدات . [9] د ، س : عزّ شأنه . [10] س : به اعتقاد . [11] س : كه خداى بايد . د : افتادگى دارد . [12] د : بدان . [13] د : افتادگى دارد .
534
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 534