نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 521
محبّت ايشان ساخت ، و آن [1] عين حقّ محمّدى بود كه : چنانچه اعيان زنان تقاضاى آن مىكند كه [2] محبوب رجال باشند ، اعيان مردان نيز تقاضاى آن مىكند كه محبّ ايشان باشند . پس دوستى نسا او را نبود إلَّا باستحقاق تام [3] كه آن طلب ذات آن مستحق است محبّت و محبوبيّت را از حضرت حقّ . * متن و إنّما قدّم النّساء لأنّهنّ محلّ الانفعال ، كما تقدّمت الطَّبيعة على من وجد منها [4] بالصّورة . و ليست الطَّبيعة [5] على الحقيقة إلَّا النّفس الرّحمانىّ ، فإنّه فيه انفتحت [6] صور العالم أعلاه و اسفله لسريان [7] النّفخة في الجوهر [8] الهيولانىّ في عالم الأجرام خاصّة . و أمّا سريانها لوجود الأرواح النّوريّة و الأعراض فذلك [9] سريان آخر . * شرح يعنى صور عالم در نفس رحمانى منفتح [10] گشت ، كه آن طبيعت كليّه است . و سريان طبيعت در وجود أرواح نوريّه ، كه [11] آن مجرد به واسطهء سريان طبيعت جوهريّه است [12] در آن ، نه به واسطهء هيولاى جسميّه . و سريان [13] آن در اعراض به واسطهء طبيعت عرضيّه است كه آن مظهر تجلَّى الهيست [14] و اين تجلَّى نفخهء الهيّت [15] است در جوهر هيولانى - كه صور أجسام [16] است - سريان خاص دارد .
[1] س : و او . [2] س : كه محبّ انسان باشند . [3] س : تمام . [4] و : منه س : منها بالصورت . [5] و : للطَّبيعة . [6] د : انتفخت . [7] و : بسريان . [8] س : النفخة الجوهر . [9] و : فلذلك . [10] س : منتفخ كه آن . د : منتفخ . [11] د : كه آن مجرّد است . س : كه مجرد آنست . [12] س : است نه به واسطهء . . . [13] س : و سريان در اعراض . [14] د ، س : الهى است . [15] د ، س : الهى است . [16] س : أجسام سريان خاص دارد .
521
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 521