responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 521


محبّت ايشان ساخت ، و آن [1] عين حقّ محمّدى بود كه : چنانچه اعيان زنان تقاضاى آن مىكند كه [2] محبوب رجال باشند ، اعيان مردان نيز تقاضاى آن مىكند كه محبّ ايشان باشند . پس دوستى نسا او را نبود إلَّا باستحقاق تام [3] كه آن طلب ذات آن مستحق است محبّت و محبوبيّت را از حضرت حقّ .
* متن و إنّما قدّم النّساء لأنّهنّ محلّ الانفعال ، كما تقدّمت الطَّبيعة على من وجد منها [4] بالصّورة . و ليست الطَّبيعة [5] على الحقيقة إلَّا النّفس الرّحمانىّ ، فإنّه فيه انفتحت [6] صور العالم أعلاه و اسفله لسريان [7] النّفخة في الجوهر [8] الهيولانىّ في عالم الأجرام خاصّة . و أمّا سريانها لوجود الأرواح النّوريّة و الأعراض فذلك [9] سريان آخر .
* شرح يعنى صور عالم در نفس رحمانى منفتح [10] گشت ، كه آن طبيعت كليّه است . و سريان طبيعت در وجود أرواح نوريّه ، كه [11] آن مجرد به واسطهء سريان طبيعت جوهريّه است [12] در آن ، نه به واسطهء هيولاى جسميّه . و سريان [13] آن در اعراض به واسطهء طبيعت عرضيّه است كه آن مظهر تجلَّى الهيست [14] و اين تجلَّى نفخهء الهيّت [15] است در جوهر هيولانى - كه صور أجسام [16] است - سريان خاص دارد .



[1] س : و او .
[2] س : كه محبّ انسان باشند .
[3] س : تمام .
[4] و : منه س : منها بالصورت .
[5] و : للطَّبيعة .
[6] د : انتفخت .
[7] و : بسريان .
[8] س : النفخة الجوهر .
[9] و : فلذلك .
[10] س : منتفخ كه آن . د : منتفخ .
[11] د : كه آن مجرّد است . س : كه مجرد آنست .
[12] س : است نه به واسطهء . . .
[13] س : و سريان در اعراض .
[14] د ، س : الهى است .
[15] د ، س : الهى است .
[16] س : أجسام سريان خاص دارد .

521

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 521
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست