نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 51
عايد به حق بود حديث نبوى [1] كه : « ليس حجابه إلَّا النّور و لا خفاءه إلَّا الظَّهور » . * متن فلا يدرك الحقّ إدراكه نفسه . فلا يزال في حجاب لا يرفع مع علمه بأنّه متميّز عن موجده بافتقاره . و لكن لا حظَّ له في الوجوب الذّاتيّ الَّذي [2] لوجود الحقّ فلا [3] يدركه ابدا . * شرح ضمير در « فلا يدرك [4] » و در « إدراكه نفسه » عايد [5] به عالم است ، و شايد كه در هر دو عايد به حق باشد يعنى « لا يدرك العالم الحقّ كما يدرك [6] الحقّ نفسه » و به تقدير اول اين بود كه : عالم از آن روى كه عالمست [7] و اطلاق سوى بروى كنند و در وى جز حجب نورانى و ظلمانى نيست ، ادراك حق نتوان [8] كرد به ذوق إلَّا به حجب ، با آن كه عالم [9] است به آن كه [10] او را [11] موجدى هست ، كه او در وجود محتاج است به آن موجد . و لكن [12] چون متّصف به صفت وجوب ذاتى نيست ، ابدا ادراك حق واجب الوجود نتواند [13] كرد زيرا چه [14] ادراك هر چيزى نتوان [15] كرد مگر به آن [16] چيز كه در وى بود از مناسبت . * متن فلا يزال الحقّ من هذه الحقيقة غير معلوم علم
[1] د : حديث نبود كه . [2] س : الَّتي . [3] س : بل لا . [4] د ، س : يدركه . [5] س : عايدست به عالم . [6] د : يدرك نفسه . [7] د ، س : عالم است . [8] د ، س : نتواند كرد . [9] س : عالمست . [10] د ، س : با آن كه . [11] س : آن را . [12] د : و ليكن . [13] د ، س : نتواند كرد . [14] د ، س : زيرا كه . [15] س : نتواند . [16] د : با آن كه در وى بود . س : مگر به آنكه در وى بود .
51
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 51