responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 474


* شرح يعنى پس تابوت موسى به دريا انداخته شد ، تا به واسطهء قواى مذكوره [1] او بر فنون علم مطَّلع شود . پس حقّ - عزّ اسمه [2] - تعليم كرد وى را به انداختن در دريا ، كه [3] اگرچه روح مدبّر اوست ، كه در ملك [4] بدن ملك است ، امّا تدبير بى واسطهء تابوت ناسوتى [5] نمىتواند كرد . پس قوايى [6] كه در ناسوتيّت كائناند مصاحب روح گردانيد [7] ، و آن را معبّر گردانيد به تابوت در باب اشارات ، كه حكيم جهت نظر نامحرم ألفاظ [8] را به جلباب [9] رموز بپوشانيد كه تا جز اهل محرم آن نگردد .
* متن كذلك تدبير الحقّ العالم ، ما [10] دبّره إلَّا به أو بصورته فما دبّره إلَّا به كتوقّف الولد على [11] وجود الوالد ، و المسبّبات على أسبابها ، و المشروطات على شروطها ، و المعلولات على عللها ، و المدلولات على ادلَّتها ، و المحقّقات على [12] حقائقها . و كلّ ذلك من العالم و هو تدبير الحقّ فيه . فما دبّره إلَّا به .
* شرح و [13] هم چنين حق - عزّ و علا [14] - تدبير عالم فرمود . و عالم را تدبير نكرد مگر هم به عين عالم - يعنى : عين قابلهء عالم - ، و بعضى را در ايجاد متوقف بعضى گردانيد . باقى ظاهر است .
* متن و امّا قولنا او بصورته - اعنى صورة العالم - فأعنى [15] به



[1] د ، س : مذكوره بر فنون . . .
[2] د ، س : عزّ شأنه .
[3] س : كه آلهة .
[4] د ، س : فلك .
[5] د ، س : انسانى .
[6] و ، س : قوى .
[7] س : گرداند .
[8] و ، د : ألفاظ به جلباب .
[9] س : تجلَّيات .
[10] د : فانّه ما دبّره .
[11] ع : على ايجاد الولد . د : ايجاد الوالد . س : وجود الولد .
[12] س : « على » ندارد .
[13] د : يعنى همچنين .
[14] س : عزّ شأنه .
[15] و ، س : و أعنى .

474

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 474
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست