نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 454
شاركه ، إذ هو للآخر ، فإذن [1] ما ثمّ شريك على الحقيقة فإنّ كلّ واحد على حظَّه ممّا [2] قيل فيه أنّ بينهما مشاركة فيه . * شرح مىگويد [3] به زعم اين قول معلوم [4] است در آن چه او به آن مخصوص است ، از آن حقيقت مشتركه ، كه خاصّهء حصّهء وى باشد ، و عين آن ديگر نباشد كه او را شريك آن ديگر ساخته است . زيرا چه اگر هر يك صاحب حصّهء خود باشند ، پس به حقيقت شريك نباشند [5] كه شركت [6] عبارت از آن است كه يك شيء ميان دو كس يا زيادت مشترك باشد . چون قسمت كرده [7] و هر يك را از آن حصّه اى [8] رسيده ، پس هم به قول [9] ايشان ، شريك شريك نباشد . * متن و سبب ذلك الشّركة المشاعة [10] ، و إن كانت مشاعة فإنّ التّصريف من أحدهما يزيل الإشاعة . « قُلِ [11] ادْعُوا الله أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ » هذا روح المسألة . * شرح يعنى اين آيه روح مسألهء [12] شركت است . زيرا كه شركت كه ميان الله و رحمان است به قول حق محقّق است و ثابت . كه هر يك از الله و رحمان دلالت مىكند بر ذات . پس [13] روح مسألهء شركت و مثبت او اين [14] آيه باشد ، و شركتى كه مشركان [15] به آن قايلاند امريست وهمى [16] غير حقيقى . و شيخ در فتوحات مكَّى در
[1] و ، د : فإذا ثمة . د : فإذا ما ثمة . [2] و : كما . س : فما . [3] س : مىگويند . [4] د : معلوم است آن چه . س : معلوم است در شريك له آن چه . [5] د : نباشد . [6] و : شريك . [7] د ، س : كرده شد . [8] و ، د ، س : حصهء . [9] و : بقبول . [10] س : المشافهة . [11] س : قل اللَّه و ادعوا الرحمن . [12] و ، د ، س : مسئله . [13] س : بر روح . [14] س : اين باشد . [15] و ، س : مشتركان . [16] س : وهمى حقيقى .
454
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 454