responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 450

إسم الكتاب : شرح فصوص الحكم ( عدد الصفحات : 600)


مىگويند . و اين سر كه او عين همهء اشياست [1] حكمت لطيفى اوست .
* متن ثمّ نعت فقال [2] « خبيرا » أي [3] عالما عن اختبار و هو قوله « وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ » و هذا هو علم الأذواق .
* شرح يعنى چنانكه به وصف لطيفى ياد كرد ، به نعت خبيرى هم ياد كرد از علم اختبار . و اختبار آزمايش است و علم ذوق . « وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ » اشارت است كه ، ذوق [4] وجدان هويّت [ را ] در مظاهر كمّل حاصل [5] است .
* متن فجعل [6] الحقّ نفسه مع [7] علمه بما هو الأمر عليه مستفيدا علما . و لا نقدر [8] على إنكار ما نصّ الحقّ عليه في حقّ نفسه : ففرّق - تعالى - ما بين علم الذّوق و العلم [9] المطلق * شرح يعنى حق - عزّ اسمه - به آن [10] كه علم بما هو الأمر عليه او را حاصل است ، ذات خود را مستفيد علم ديگر گردانيد كه « حَتَّى نَعْلَمَ » . چرا كه معنى عليم ، نيكو داناست [11] و معنى خبير [12] نيكو داناى آزموده كار و اين علم ذوق است ، و انكار نصّ الهى نتوان كرد به اين [13] فرقى كه فرمود ميان علم ذوقى و علم مطلق .
* متن فعلم الذّوق مقيّد بالقوى . و قد قال عن نفسه إنّه عين



[1] د : اشيا گشته . . .
[2] و : نعت خبيرا .
[3] د ، س : اى عالم من اختبار .
[4] د : ذوق و وجدان .
[5] حاصلست .
[6] د : و جعل .
[7] س : نفسه علمه .
[8] و : و لا يقدر .
[9] س : و علم المطلق .
[10] د : با آن كه
[11] س : نيكو دانا و معنى .
[12] د : چيز . س : نصر نيكو دانا آزمود كار .
[13] د : با اين .

450

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 450
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست