نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 439
مىآورد ، در محلى كه او را اتّساعى و مجالى [1] بود ، چه دليلها انگيزد ، و ممكن [2] كه در واقع چنان نباشد . و اعقل خلق انبيااند ، و بأكمل حال از حضرت الهيّت خبر دادند به چيزى چند كه عقل به خود ادراك آن نمىتواند كرد ، بلكه آن را محال مىدارد . و صاحب تجلَّى چون [3] از تحت غلبهء تجلَّى بيرون آيد ، آن چه از تجلَّى يافته باشد [4] ، به ميزان عقل قياس كند اگر مشهود او مغاير عقلست [5] در حيرت افتد ، و اين [6] محل ابتلاست . اگر اين شاهد عبد رب است عقل را رد كند ، و به حكم و مقتضى تجلَّى عمل كند ، اگرچه مخالف عقل بود و اگر عبد عقل است تجلى [7] را به مقام عقل فرود آورد [8] ، و آن را تأويلى [9] كند موافق عقل . چون علماى ظاهر كه چون آيتى يا خبرى يافتند كه دالَّست [10] بر معانى فوق ، طور [11] عقل آن را تنزيل كردند به مرتبهء عقل ، و به تأويل آن مشغول گشتند . و اگر صاحب كشف از آن معانى خبر [12] دهد ، اگر سامع از اتقاى [13] علماست گويد « ممكن كه مراد اين باشد ، امّا [14] اعتماد را نشايد » ، و اگر از اشقى بود [15] ، آن موحّد را ملحد و زنديق خواند . * متن و هذا لا يكون إلَّا ما دام في هذه النّشأة الدّنيويّة [16] محجوبا عن نشأته [17] الأخرويّة في الدّنيا . فإنّ العارفين يظهرون هنا [18] كأنّهم في الصّورة الدّنيا [19] لما يجرى عليهم [20] من أحكامها ، و الله - تعالى - قد حوّلهم
[1] د ، س : مجال . [2] س : و ممكن در واقع . [3] س : چون كه . [4] د ، س : يافته بود . [5] س : عقل است . [6] س : و اين ابتلاست . [7] و : مجلى . [8] و : آيد . [9] د ، س : تأويل كند . [10] د ، س : دال است . [11] د ، س : ظهور عقل . [12] د ، س : خبرى دهد . [13] و : اتقى . س : از تقى . [14] س : « امّا » ندارد . [15] س : « بود » ندارد . [16] و ، د ، س : الدنياويّة . [17] و ، د ، س : عن نشأة . [18] د : هاهنا [19] و : الدّنياويّة . [20] د : عليه .
439
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 439