responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 438


ديگر بود [1] ، و آن ظهور باشد در صورت معلول پس حكم علَّيّت منتقل گردد به صورت معلوليّت : به آن كه علت منتقل شد به معلول . و اين غايت سير عقلست [2] . و اهل كشف مىگويند كه آن در حالتى باشد كه ذات از صورت علت منتقل گردد به صورت معلول .
و درين امر انتقال نيست ، بل [3] ذات در حالت ظهور او به عليّت ظاهر است درو به معلوليّت ، از آن جهت كه ، او معلول اوست . و درين يك حال بدو صفت متضادّين موصوفست [4] ، و جامع هر دو : « لا يشغله شأن عن شأن » در [5] آن حالت كه ظاهر است باطن است ، و در حالت بطون ظاهر .
* متن و إذا كان الأمر في العليّة بهذه المثابة ، فما ظنّك باتّساع النّظر العقلىّ في غير [6] هذا المضيق ؟ فلا أعقل من الرّسل - صلوات الله عليهم - و قد جاؤا بما جاؤا به [7] في الخبر عن [8] الجناب الإلهيّ فأثبتوا [9] ما أثبته العقل [10] و زادوا ما لا يستقلّ العقل بإدراكه ، و ما يحيله العقل رأسا و يقرّ به في التجلي [11] . فإذا [12] خلا بعد التّجلَّي بنفسه حار فيما رآه :
فإن كان عبد ربّ ردّ العقل إليه ، و إن كان عبد نظر ردّ الحقّ إلى حكمه .
* شرح يعنى چون عقل در [13] مضيق چنين مسأله ، چندين حجّت بى فايده



[1] د ، س : باشد .
[2] س : عقل است .
[3] د : بتلك . س : بلكه .
[4] د ، س : موصوف است .
[5] د : در حالتى كه ظاهرست .
[6] و : في عين هذا .
[7] س : بالخير .
[8] د ، و ، س : عن جناب .
[9] و : « فأثبتوا . . . في التجلَّى » ندارد .
[10] س : العقلي .
[11] د ، س : في التجلَّى الإلهي .
[12] س : فإذا خلى بعض . . .
[13] د : در مضيق مسألة .

438

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 438
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست