responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 437


از دو وجه يكى آن كه : علت و معلول متضايفينند ، چنانچه [1] عين معلول ، در حال ثبوت او در عدم ، طالب [2] ظهور معلول خود بود ، علَّت علَّت نيز از معلول ، طالب ظهور خود بود به واسطهء وجود معلول . زيرا كه [3] كمال عليّت او تمام نمىگردد [4] إلَّا به معلول . پس راست بود كه علَّت معلول [5] خود را معلول است .
وجه دوم آن كه علَّت [6] و معلول هر دو در اصل ، شيء واحدند كه به حسب ظهور در مرتبتين مختلفتين در محلى علت مىخوانند و در محلى ديگر معلول .
* متن و غايته في ذلك أن يقول إذا رأى الأمر على خلاف ما أعطاه الدّليل النّظرىّ ، أنّ العين بعد أن ثبت [7] أنّها واحدة في هذا الكثير ، فمن [8] حيث هي علَّة في صورة من هذه الصّور لمعلول ما ، فلا تكون [9] معلولة لمعلولها في [10] حال كونها علَّة ، بل ينتقل الحكم بانتقالها في الصّور ، فتكون [11] معلولة لمعلولها ، فيصير معلولها علَّة لها . هذا غايته إذا كان قد رأى الأمر على ما هو عليه ، و لم يقف مع نظره الفكرىّ [12] .
* شرح فرمود كه عقل چون دريافت كه اين امر به نظر فكرى ميسّر نمىشود ، گويد كه چون كشف [13] حق مقتضى وحدت علت است ، و علت واحدة در معلولات متكثّره ظهور كرده و عين معلول شده ، امّا چرا نشايد كه او عين اين شدن از حيثيّتى



[1] س : كه چنانچه .
[2] د : طالب ظهور خواهد بود .
[3] و : زيرا ك .
[4] س : تمام مىگردد الَّا معلول .
[5] د : معلول معلول خود است .
[6] د : ذات علت و معلول .
[7] و ، س : أن يثبت .
[8] د ، و : من حيث .
[9] و ، س : يكون .
[10] و : حال كونها .
[11] و : فيكون .
[12] س : الفكر .
[13] س : كشف مقتضى .

437

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 437
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست