responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 436


دانسته اى [1] كه رامى حق بود در [2] مظهر محمّدى و إمّا أنت مسلم مقلد ، و ايمان تو هم برين تقدير واجب باشد تقليدا چرا كه ظاهر آيت دلالت مىكند بر آن كه رامى حق بود .
* متن و ممّا يدلَّك على ضعف النّظر العقلىّ [3] من حيث فكره ، كون العقل يحكم [4] على العلَّة أنّها لا تكون [5] معلولة لمن هي علَّة له :
هذا [6] حكم العقل لا خفاء [7] به ، و ما في علم [8] التّجلَّي إلَّا هذا ، و هو أنّ العلَّة تكون [9] معلولة لمن [10] هي علَّة له . و الَّذي حكم [11] به العقل صحيح [12] مع التّحرير في النّظر * شرح مىگويد كه حكم عقل آنست كه نشايد كه علَّت معلول [13] معلول خود باشد زيرا كه وجود علت سابق است بر وجود معلول [14] ، [ به ] سبق ذاتى ، و اگر او را معلول معلول داريم ، سبق ذاتى او باطل گردد ، و دور لازم آيد ، و وجود علت متوقف باشد بر وجود معلول ، و وجود [15] معلول متوقّف بر وجود علَّت ، و اين نظر عقليست [16] ، و در وى خفايى نيست . اما اهل كشف اين نظر را ضعيف مىخوانند ، و به كشف دانسته‌اند كه علَّت معلول معلول خود است ، و معلول علَّت علَّت خود ،



[1] د ، س : دانسته . و : دانستهء .
[2] د : و در مظهر
[3] س : العقبي .
[4] و : بحكمه .
[5] د : لا يكون .
[6] و : « هذا . . . هي علَّة له » ندارد .
[7] س : لا خفاء له .
[8] د : و ما في العلم .
[9] س : يكون .
[10] س : لمناهى .
[11] و ، د ، س : يحكم .
[12] و : الصحيح .
[13] د : علت معلوله .
[14] س : معلول داريم سبق ذاتى .
[15] س : و وجود معلول و وجود معلول .
[16] د ، س : عقلى است .

436

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 436
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست