نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 436
دانسته اى [1] كه رامى حق بود در [2] مظهر محمّدى و إمّا أنت مسلم مقلد ، و ايمان تو هم برين تقدير واجب باشد تقليدا چرا كه ظاهر آيت دلالت مىكند بر آن كه رامى حق بود . * متن و ممّا يدلَّك على ضعف النّظر العقلىّ [3] من حيث فكره ، كون العقل يحكم [4] على العلَّة أنّها لا تكون [5] معلولة لمن هي علَّة له : هذا [6] حكم العقل لا خفاء [7] به ، و ما في علم [8] التّجلَّي إلَّا هذا ، و هو أنّ العلَّة تكون [9] معلولة لمن [10] هي علَّة له . و الَّذي حكم [11] به العقل صحيح [12] مع التّحرير في النّظر * شرح مىگويد كه حكم عقل آنست كه نشايد كه علَّت معلول [13] معلول خود باشد زيرا كه وجود علت سابق است بر وجود معلول [14] ، [ به ] سبق ذاتى ، و اگر او را معلول معلول داريم ، سبق ذاتى او باطل گردد ، و دور لازم آيد ، و وجود علت متوقف باشد بر وجود معلول ، و وجود [15] معلول متوقّف بر وجود علَّت ، و اين نظر عقليست [16] ، و در وى خفايى نيست . اما اهل كشف اين نظر را ضعيف مىخوانند ، و به كشف دانستهاند كه علَّت معلول معلول خود است ، و معلول علَّت علَّت خود ،
[1] د ، س : دانسته . و : دانستهء . [2] د : و در مظهر [3] س : العقبي . [4] و : بحكمه . [5] د : لا يكون . [6] و : « هذا . . . هي علَّة له » ندارد . [7] س : لا خفاء له . [8] د : و ما في العلم . [9] س : يكون . [10] س : لمناهى . [11] و ، د ، س : يحكم . [12] و : الصحيح . [13] د : علت معلوله . [14] س : معلول داريم سبق ذاتى . [15] س : و وجود معلول و وجود معلول . [16] د ، س : عقلى است .
436
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 436