نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 417
* متن و الَّذي أوجدها [1] في المرحوم ما أوجدها ليرحمه [2] بها و إنّما أوجدها ليرحم بها [3] من قامت به . * شرح يعنى آن كه ايجاد [4] رحمت كرد در مرحوم ، نه از براى آن كرد كه [5] او سبب رحمت آن [6] مرحوم گردد ، بلكه بدان [7] تا او راحم گردد و ايصال [8] رحمت كند بر ديگران ، و موصوف گردد به صفت رحمان . * متن و هو [9] - سبحانه - ليس بمحلّ للحوادث ، فليس بمحلّ لإيجاد الرّحمة فيه [10] . و هو الرّاحم ، و لا يكون الرّاحم راحما إلَّا بقيام [11] الرّحمة به . فثبت أنّه عين الرّحمة . و من [12] لم يذق هذا الأمر و لا كان له فيه قدم ما اجترأ أن يقول إنّه عين الرّحمة أو عين الصّفة . * شرح يعنى چون حق رحمت فرمود [13] بر جميع أشياء ، و ذات او محل حوادث نيست ، پس رحمت صفتى زايد [14] بر ذات نبود بلكه عين ذات باشد . پس به ذات خود رحمت فرمود بر صفات خود ، تا از باطن به ظاهر آمد . و علماى ظاهر را مجال جرأت اين گفتار نيست . * متن فقال ما هو عين الصّفة و لا غيرها . فصفات الحقّ عنده لا هي
[1] و : وجدها . [2] س : الرّحمة . [3] س : بها قامت به . [4] س : ايجاد كرد . [5] د : كه به سبب . [6] د ، س : آن رحمت . [7] د : بدان كه او را . [8] س : اتّصال . [9] س : و هو الرّاحم و هو سبحانه . [10] س : فيه و لا يكون . [11] س : القيام . [12] س : و لم يذق . [13] د : فرمود بر صفات خود بر جميع أشياء . [14] د : زايده .
417
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 417