responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 416


* متن و الحكم لا يتّصف بالخلق لأنّه أمر توجبه المعاني لذواتها .
فالأحوال لا موجودة و لا معدومة ، أي لا عين لها في الوجود [1] لأنّها نسب [2] ، و لا معدومة في الحكم لأنّ الَّذي قام به العلم يسمّى [3] عالما و هو الحال .
فعالم [4] ذات موصوفة بالعلم ، ما هو عين الذّات و لا عين العلم ، و ما ثمّ [5] إلَّا علم و ذات قام بها هذا العلم . و كونه [6] عالما حال لهذه الذّات باتّصافها بهذا المعنى . فحدثت نسبة [7] العلم إليه فهو المسمّى عالما . و الرّحمة [8] على الحقيقة نسبة من الرّاحم ، و هي الموجبة للحكم ، و هي الرّاحمة [9] .
* شرح يعنى حكم رحمت را كه اهل كشف دريافته‌اند به خلقيّت [10] وصف نتوان [11] كرد . پس احكام و احوال را اگر گويى « لا موجودة » ، از آن جهت كه آن را عينى معيّنه در خارج نيست ، راست بود و اگر [12] گويى « لا معدومة » ، از آن جهت كه آن چه [13] حكم به آن قايم است ، آن را حاكم گويند ، و آن چه علم به آن قايم است آن را عالم گويند . و اين حكم و علم حاليست [14] قايم به او ، كه صاحب آن حال را به اسم او باز مىخوانند . كه [15] عالم ذاتى را گويند كه موصوف باشد به علم ، و آن حال نه عين آن ذاتست و نه عين علم ، و در واقع بجز ذات و علم نيست .



[1] و : في الوجود و لا معدومة .
[2] د ، س : نسبة .
[3] و : سمّى .
[4] د : فالعالم ذات موصوف .
[5] و ، س : ثمة .
[6] د ، س : فكونه .
[7] و : عن نسبة .
[8] س : فهو الرحمة .
[9] و : فهو الرّاحم . س : الرّاحة .
[10] د ، س : به خليقت .
[11] د : نتوان پس احكام .
[12] س : اگر .
[13] و : كه كنج .
[14] س : حالى است .
[15] س : كه عالم ذاتى كه موصوف . . .

416

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 416
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست