نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 415
الرّحمة بهم فلها [1] الحكم ، لأنّ الحكم إنّما هو في الحقيقة للمعنى القائم بالمحلّ . فهو الرّاحم على الحقيقة . فلا يرحم الله عباده المعتنى بهم إلَّا بالرّحمة ، فإذا [2] قامت بهم [3] الرّحمة وجدوا حكمها ذوقا . فمن ذكرته الرّحمة فقد رحم . * شرح يعنى آثار رحمت را وجهى ديگر است ، و آن اثر رحيمى [4] است كه هر عينى را به كمال مىرساند به واسطهء سؤال به زبان استعداد ، يا به زبان حال يا قال . امّا زبان [5] قال محجوبان را بود كه از حقّى كه معتقد ايشان است در خواهند كه بر ايشان رحمت كند . و زبان استعداد اهل كشف را [6] كه از حقّ مطلق در خواهند كه ايشان را به صفت رحمت موصوف گرداند ، تا به رحمت قايم گردند [7] از حضرت الهيّت ، تا هم به خود راحم [8] گردند به زيادت طاعت ، و بر غير خود از مستعدان به ارشاد و تكميل . و زبان حال محققان [ را ] بود تا موصوف گردند به صفت رحمت جهت تمكَّن مقام [9] نه به جهت ظهور به رحمت ، بلكه [10] مقام عبوديّت بر ربوبيّت اختيار كنند [11] زيرا كه كمّل مظهر مشيّت اللَّهاند ، جلال يا جمال ، لطف يا قهر . * متن و اسم الفاعل هو الرّحيم و الرّاحم . * شرح يعنى حاكم [12] في نفس الأمر رحمتست ، خواه اضافت به رحيم كن و خواه به راحم .
[1] س : فلمّا . [2] س : ما ذا قامت . [3] ع : بهم وجدوا . [4] س : رحيم . [5] و : اما زبان محجوبان . . . س : امّا قال . [6] د ، س : كشف را بود . [7] س : گرداند . [8] س : را هم . [9] د : مقام به جهت . [10] د : بلك . [11] س : كند . [12] س : حكيم في نفس الأمر رحمت است .
415
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 415