responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 39


* متن و لم تزل [1] عن كونها معقولة في نفسها . فهي الظَّاهرة من حيث اعيان الموجودات كما هي الباطنة من حيث معقوليّتها .
* شرح يعنى اين امور كليّهء معقوله ، كه گفتيم كه در خارج عين [2] موجوده است ، هميشه در نفس خود از امور معقوله است [3] ، و او را صفت بطون دايميست [4] .
پس اين امور كليّه ، به اعتبار آن كه عين اعيان موجوده است و به اعتبار آثار ظاهرهء وى ظاهر است و از آن روى كه از [5] امور معقوله است و در خارج عينى ندارد ، از باطن است [6] : هو الظَّاهر و الباطن مىدان .
* متن فاستناد كلّ موجود عينىّ لهذه الأمور الكليّة الَّتي لا يمكن رفعها عن العقل و لا يمكن وجودها في العين وجودا تزول به عن أن يكون معقولة .
* شرح لام در « لهذه » [7] به معنى « إلى » بود . يعنى هر موجودى عينى را ، كه فرض كنى ، استناد او به اين امور كليّه [8] باشد .
* متن و سواء كان ذلك الموجود العينىّ موقّتا أو غير موقّت ، نسبة الموقّت و غير الموقّت إلى هذا الأمر الكلَّىّ المعقول نسبة واحدة .



[1] د ، س ، و : و لم تزل تلك الحقائق الكليّه . و : و لم يزل .
[2] د ، س : عين اعيان .
[3] د : « است » ندارد .
[4] د ، س : دايمى است .
[5] د : كه امور .
[6] د ، س : « است » ندارد .
[7] و : لهذا .
[8] د ، س : كليه ، كه ممكن نيست رفع او از عقل ، و نيست كمين وجود او در عين ، وجودى كه انفكاك صفت به عقل متصوّر باشد .

39

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 39
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست