responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 336


< شعر > فإذا فهمت مقالتي تعلم [1] بأنّك مبتئس لو كان يطلب غير ذا لرآه فيه و ما نكس < / شعر > * شرح مىفرمايد كه حقيقة الحقائق به هويّت در همه ساريست ، و حكم حكمت [2] نور ظهور او بر [3] همه جاريست ، گاه در مظهر نورى و گاه در صورت نارى .
وليك [4] اين معنى در نيابى تا نظر كشف و عيان بر وى [5] نگمارى كه طلب دريافت اين [6] حقيقت به دلايل و برهان از شرف اين خلعت عارى [7] است . و غافل از آن كه اين نور وجود در عين نفس ، چون ضيا در غلس [8] متوارى . زيرا كه به تركيب مفردات و ترتيب [9] مقدمات و نتايج علم بيانى بى مدد فيض ربّانى چون جواب [10] خواب كننده باشد در آخر وقت نهارى كه هر چه از آن فهم كند ، نزد معبّر غير آن بود چون خوابهاى [11] فصل بهارى ، و از رنج [12] نرهد ، چون خوانندهء سورهء [13] عبس ، كه خلاص نباشدش جز [14] در تذكير مذكَّر و تفسير مفسّر و معونت [15] او و يارى .
و اگر [16] در طلب ثابت قدم باشى و پايدار [17] بر تو ظاهر [18] گردد ، چنانكه بر موسى منكشف شد در صورت نارى .
و قوله « في الملوك و في العسس [19] » يعنى أنّه نور [20] الحقّ المتجلَّى [21] في



[1] د : نعلم .
[2] س : گفت .
[3] د : بر همه جارى . س : بر همه جارى .
[4] د ، س : و ليكن .
[5] س : در نگارى .
[6] د ، س : اين به دلايل .
[7] د ، س : عاريست .
[8] س : در علم . د ، س : متواريست .
[9] س : و تركيب .
[10] د : خواب خواب كننده باشد .
[11] س : خوابهاى فصل و از آن چه .
[12] د : از رنج آن نرهد .
[13] س : صورت عيسى .
[14] س : چون .
[15] د : معانت .
[16] د : اگر .
[17] د ، س : پاى دارى .
[18] س : منكشف گردد .
[19] د : العبس .
[20] ج : النّور .
[21] ج : المتجلَّى في الملوك . د ، س : في الشر فإذا لعلومين . ج : لعلويين .

336

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 336
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست