نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 336
< شعر > فإذا فهمت مقالتي تعلم [1] بأنّك مبتئس لو كان يطلب غير ذا لرآه فيه و ما نكس < / شعر > * شرح مىفرمايد كه حقيقة الحقائق به هويّت در همه ساريست ، و حكم حكمت [2] نور ظهور او بر [3] همه جاريست ، گاه در مظهر نورى و گاه در صورت نارى . وليك [4] اين معنى در نيابى تا نظر كشف و عيان بر وى [5] نگمارى كه طلب دريافت اين [6] حقيقت به دلايل و برهان از شرف اين خلعت عارى [7] است . و غافل از آن كه اين نور وجود در عين نفس ، چون ضيا در غلس [8] متوارى . زيرا كه به تركيب مفردات و ترتيب [9] مقدمات و نتايج علم بيانى بى مدد فيض ربّانى چون جواب [10] خواب كننده باشد در آخر وقت نهارى كه هر چه از آن فهم كند ، نزد معبّر غير آن بود چون خوابهاى [11] فصل بهارى ، و از رنج [12] نرهد ، چون خوانندهء سورهء [13] عبس ، كه خلاص نباشدش جز [14] در تذكير مذكَّر و تفسير مفسّر و معونت [15] او و يارى . و اگر [16] در طلب ثابت قدم باشى و پايدار [17] بر تو ظاهر [18] گردد ، چنانكه بر موسى منكشف شد در صورت نارى . و قوله « في الملوك و في العسس [19] » يعنى أنّه نور [20] الحقّ المتجلَّى [21] في
[1] د : نعلم . [2] س : گفت . [3] د : بر همه جارى . س : بر همه جارى . [4] د ، س : و ليكن . [5] س : در نگارى . [6] د ، س : اين به دلايل . [7] د ، س : عاريست . [8] س : در علم . د ، س : متواريست . [9] س : و تركيب . [10] د : خواب خواب كننده باشد . [11] س : خوابهاى فصل و از آن چه . [12] د : از رنج آن نرهد . [13] س : صورت عيسى . [14] س : چون . [15] د : معانت . [16] د : اگر . [17] د ، س : پاى دارى . [18] س : منكشف گردد . [19] د : العبس . [20] ج : النّور . [21] ج : المتجلَّى في الملوك . د ، س : في الشر فإذا لعلومين . ج : لعلويين .
336
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 336