نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 33
حق - عزّ شأنه [1] - از ايشان طلب كرد ، و آن امتثال [2] امر [3] است كه حقيقت عبادت است [4] ، و نشايد كه به اين معنى بود كه ندانستند كه اگر به اين [5] معنى بودى تعديهء وى به « على » بودى . چرا كه عرب گويد « وقف فلان معه » ، يعنى : بايستاد ، و « وقف [6] عليه » يعنى [7] بر آن مطَّلع شد . و امّا آن چه [8] انسان كامل به ملايكه دهد آنست كه : انسان كامل مظهر اسم « الله » است ، و چنانچه جملهء اسماء استمداد ازين اسم كنند [9] ، همچنين [10] جملهء موجودات كمالات خود [11] از مرتبهء انسان كامل يابند . پس [12] هر فيض كه به ملايكه [13] رسد به واسطهء انسان كامل رسد . * متن فإنّه ما يعرف أحد من الحقّ الَّا ما تعطيه [14] ذاته ، و ليس للملائكة جمعيّة آدم [15] ، و لا وقفت مع الأسماء الإلهيّة الَّتي تخصّها ، و سبّحت الحقّ بها و قدّسته ، و ما علمت أنّ لله اسماء ما وصل إليها [16] علمها ، فما سبّحته و لا قدّسته « تقديس [17] آدم » . * شرح ضمير در « ذاته » راجع [18] به احد [ است ] يعنى حقّا كه نشناسد [19] هيچ يكى از بندگان از اسماء و صفات حق مگر آن مقدار [20] كه ذات [21] آن بنده مستعد آن
[1] د : سبحانه . [2] س : امثال . [3] س : امرست . [4] س : راست . [5] د ، س : بدين معنى . [6] س : وقف فلان عليه . [7] د ، س : يعنى مطلع گشت . [8] د ، س : امّا انسان كامل . [9] د ، س : مىكنند . [10] س : جمله موجودات . [11] س : خود را از . [12] س : بقيه جمله را ندارد . [13] د : ملايك . [14] د ، س : يعطيه . [15] س : كادم . [16] د ، س ، ع : علمها إليها . [17] د ، س ، و : « تقديس آدم » ندارد . [18] د ، س : راجع است . [19] س : نشناختند . [20] س : بدان مقدار . د : مقدارى . [21] س : ذات بنده .
33
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 33