نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 27
الكلَّيّة [1] الَّتي حصرت قوابل العالم كلَّه أعلاه و أسفله . * شرح يعنى جمعيّتى كه اين انسان را حاصلست ، از سه جهت است : اول ازين جهت كه راجع است به جناب [2] الهى ، كه آن حضرت واحديّت است ، و هر موجودى را از آن حضرت نصيبى خاص است بىواسطه . دوم از آن جهت كه ، راجع [3] است به حضرت امكانيّه [4] ، كه جامع حقايق ممكنات است و فارقست ميان ربوبيّت [5] و عبوديّت ، و اين را حضرت جمع [6] و وجود خوانند ، و اين [7] مرتبهء انسان كامل است . سيّم از آن جهت كه راجع است به طبيعت كليّه ، كه [8] آن مبدأ فعل و انفعال [9] و قابل جملهء تأثيرات اسمائيست . و مراد از « ما تقتضيه الطَّبيعة الكليّة » اين [10] استعداد خاص است كه صاحب اين جمعيّت را حاصلست [11] و بدان حاضر [12] جميع قوابل علوى و سفلى عالم است [13] . * متن و هذا لا يعرفه عقل بطريق نظر فكرىّ ، بل هذا الفنّ من الإدراك لا يكون إلَّا عن كشف إلهىّ منه يعرف ما اصل صور العالم القابلة لأرواحه . * شرح ضمير « أرواح » عايد به عالمست ، يعنى ازين [14] وجوه مذكور ، و دانستن آن صور عالم قابل أرواح است ، طوريست وراى طور [15] عقل ، و اين معنى را ادراك [16] بايد از عين كشف الهى ، نه كشف صورى و ملكى و جنّى و خاطرى و ضميرى ، تا ، بدان
[1] د : الكل . [2] س : با جناب . [3] س : راجع به حضرت . [4] د : امكانيه . [5] د : عبوديّت و ربوبيّت . [6] س : حضرت وجود . د : جمع وجود [7] د : آن . [8] د : كه مبدأ آن . [9] د ، س : انفعال است . [10] د ، س : آن . [11] د ، س : حاصل است . [12] د ، س : خاص . [13] س : راست . [14] د : اين وجوه مذكوره . س : چون اين وجوه . [15] د ، س : طور . [16] د ، س : ادراكى .
27
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا جلد : 1 صفحه : 27