responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 263


ظاهر باشد و هم اظهار نفس خود تواند كرد ، چرا كه متّصف است به صفات إلهيّت ، و از [1] جهت تعيّنات مراتب كثرات ، استمداد [2] از آن وحدت حقيقت كند كه آن را [3] تعيّن نيست .
* متن فقام [4] اصل التّكوين على التّثليث أي من الثّلاثة من الجانبين ، من جانب الحقّ و من جانب الخلق . ثمّ سرى ذلك في إيجاد المعاني بالأدلَّة : فلا بدّ من الدّليل ان يكون مركَّبا من ثلاثة على نظام مخصوص و شرط مخصوص ، و حينئذ [5] ينتج من ذلك .
* شرح يعنى اصلا [6] تكوين مبتنى بر تثليث است ، چه [7] از طرف حق و چه از طرف خلق .
امّا از طرف حق : ذات و ارادت و امر [8] و امّا از طرف خلق : عين ثابته و سماع و قبول . پس حكم اين تثليث سرايت كرد در جميع مراتب معانى و ادلَّه ، چنانچه [9] در ايجاد .
* متن و هو أن يركَّب النّاظر [10] دليله من المقدّمتين كلّ مقدّمة تحوى على مفردين ، فتكون [11] أربعة واحد [12] من هذه الأربعة يتكرّر في المقدّمتين لتربط [13] إحداهما كالنّكاح .
* شرح ضمير « و هو » عايد است به نظام مخصوص [14] . و مثال آن اينست كه :



[1] د : از جهت . . .
[2] س : استعداد .
[3] س : در يقين .
[4] س : فقال .
[5] د ، ق : و ح .
[6] د ، س : اصل .
[7] س : هم از . . . و هم .
[8] س : « امر » ندارد .
[9] س : چنانچه ايجاد .
[10] د ، س : المناظر .
[11] د : فيكون .
[12] د : واحدة .
[13] د ، س : ليربط . د : إحداهما بالأخرى كانكاح .
[14] س : مخصوصه .

263

نام کتاب : شرح فصوص الحكم نویسنده : خواجه محمد پارسا    جلد : 1  صفحه : 263
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست